


PROPERTY OF 
LIBRARY 

MIDDLE EAST INSTITUTE 

1761 N Stree t, N.W. 
Washington, D.C 20036 

(202) 785-1141 



ARAB 

PERCEPTIONS 

OF 

AMERICAN 

FOREIGN POLICY 

DURING 

THE 

OCTOBER WAR 

THE MIDDLE EAST INSTITUTE 
WASHINGTON, D.C. 

SPECIAL STUDY 2 



J • I i. ' V' 

rl'A--.. •• * { 

'dMlj » J r.-. • 

Wa t i r£ i •• 1 • 

*TC\. . y.'i^fUi .. " . •• 

PROPERTY OF 

LIBRARY 
MIDDLE EAST INSTITUTE 

076? N Street, N.W. 
Washington, D.C > 

( 2 0 2 )  7 8 5 - i j ^ J  

" ' - '« 1 • / j i ) t . '* &&& V {, Ti f • - '* »•{•. A 

\ • , V< ft . T : .r i .• ; •• 

v k ' ^ v , - w :  •  l b - C s  ?  



ARAB PERCEPTIONS OF AMERICAN FOREIGN 
POLICY DURING THE OCTOBER WAR 

WILLIAM A . RUGH 

Special Study, Number II 

THE MIDD LE EAST INSTITUTE 

Washington, D.C. 



<0 v> 

A> 
4 

V 7' 

Copyright 1976 by The Middle East Institute. 

Library of Congress Catalogue Card No. 76-J,oi9i. 



AUTHOR'S PREFACE 

This is a study of Arab views—as reflected in Arab media—of 
United States foreign policy during the October 1973 Middle East 
war. 

The fourth Arab-Israeli war was a major turning point in the 
longstanding Middle East conflict. Militarily the outcome was dif­
ferent from previous Arab-Israeli wars. On the diplomatic front 
the Arabs achieved a large measure of unity and collectively brought 
the "oil weapon" into service of their political objectives, while 
Israel suddenly appeared to be more isolated than before. Probably 
the most important long range result of this war, however, was in 
the psychological sphere, i.e. in the attitudes of both Israelis and 
Arabs. Perceptions of the dispute were altered sufficiently on both 
sides so that a new environment emerged after the war making new 
developments possible. Specifically, after this war the American 
Secretary of State was able to mediate some important steps toward 
a settlement of the dispute, and to reestablish diplomatic rela­
tions with several key Arab countries. 

America and American policy have loomed increasingly large in 
Arab perceptions of the Middle East conflict over the years. The 
United States as a superpower is especially thought of in times of 
crisis and war: President Truman's support for the establishment of 
Israel, President Eisenhower's role in the 1956 Suez Crisis, 
Egypt's allegation of American direct participation in the 1967 war, 
and growing US military aid to the area since then, are funda­
mental elements in US policy as seen from the Arab world. During 
the 1973 war, the Arabs watched American actions and listened to 
official American statements with interest, to see what the US would 
do this time. 



This study compares American policy, as enunciated and ex­
plained throughout the war by American government officials, 
with US policy as understood by the Arabs. To what extent were 
Washington policy statements listened to and understood as in­
tended? To what extent did the Arabs agree with that policy and ac­
cept its rationales? Specifically this study deals with Arab percep­
tions of: America's relationship with Israel and the Arab states, the 
credibility of the US as a mediator—a role which the Secretary 
of State developed after the war, the importance of detente, and the 
utility of the "oil weapon" against US policy, as well as other issues. 
All of these questions had been discussed in the Middle East before 
the war, but the crisis gave them special urgency. 

This paper uses Arab mass media as one of the prime sources of in­
formation on Arab attitudes and reactions to US policy. It is true 
that Arab media operate under varying degrees of governmental 
influence—and even control—so they are not pure indicators of 
popular thinking. Nevertheless they do provide some evidence of 
underlying Arab attitudes, when taken as a whole. For this studj 
I have closely examined daily newspapers in seven Arab countries 
representing a cross-section of Arab perceptions, including, for ex­
ample, some Lebanese papers which tend to operate with consider­
able independence of governmental restrictions. I have also made a 
thorough search of secondary sources including records of daily radio 
broadcasts, and consulted knowledgeable observers of Arab opin­
ion.* From this I have extracted generalizations about Arab opinion, 
with typical examples, mentioning important variations where they 
occur. 

* Original newspapers studied were Lebanon's al-Nahar, Egypt's al-Akhbar, 
Kuwayt's al-Siyasah and Ra'l al-'Amm, Saudi Arabia's al-Madtnah, Syria's 
al-Ba'th and Iraq's al-Thawrah and Baghdad Observer. Secondary sources were the 
Daily Reports of the Foreign Broadcast Information Service.(hereafter referred to as 
FBIS), unclassified embassy reports, and interviews. Most broadcast texts were 
taken from FBIS sources, most newspapers from the original. Z = Greenwich 
Mean Time. 



ARAB PERCEPTIONS OF AMERICAN 
FOREIGN POLICY DURING THE 

OCTOBER WAR 

General US Policy Goals 

The fourth Arab-Israeli war began on October 6, 1973, when 
Egypt and Syria launched a coordinated surprise attack on Israeli 
military forces, and it ended with a ceasefire on the 24th. Basic 
American policy during the war focused on two goals, as enunciated 
in the United Nations on October 8th:1 

First . . . the most appropriate means must be found for bring­
ing the hostilities to an end . . . Second, conditions must be 
restored in the area that would be conducive to a settlement 
of longstanding differences in the Middle East. 

These principles were consistent with earlier American Middle 
Eastern policy. The United States for at least two decades has sup­
ported the continued existence of Israel, sought good relations with 
Israel's Arab neighbors, and a peaceful settlement of the Arab-
Israeli dispute. Washington supported a strong Israel but realized 
that if the Arabs were crushed there would be no lasting peace. 

1. Ambassador John Scali's statement at UN Security Council October 8, 1973, in 
Department of State Bulletin, November 12, 1973. 

1 



The US has also sought to contain Soviet political gains in the area 
while avoiding a superpower clash over it. It was, therefore, natural 
that the American goals during the October War should be both a 
quick end to the fighting, and a settlement of longstanding issues. 
The choice of means was more difficult, and in fact these changed as 
the situation evolved during the war. Throughout the first week, 
Washington avoided taking specific political or military positions 
and sought through quiet diplomacy to find a consensus among the 
belligerents and other concerned parties. In the second week, the 
United States became more directly involved in the conflict by air­
lifting arms and other military equipment to Israel while at the 
same time denying charges that it was intervening in any other way. 
Then, in the third week, it deepened its involvement by joining the 
Soviet Union in sponsoring a ceasefire and the framework for a 
longterm settlement. 

We will now examine that evolving policy as seen by Washington, 
and as seen by Arab mass media. 

First Week of War: Neutrality and Quiet Diplomacy 
The Syrian-Egyptian coordinated attack of October 6 surprised 

everyone. Reports and rumors of military activities had circulated 
during the week, even in Egyptian and Syrian media, but Western 
and Israeli military analysts discounted the probability of war.2 

When the American Secretary of State, Dr. Henry Kissinger, 
learned three hours before the attack that war was likely, he im­
mediately made "major efforts to prevent the outbreak of the war by 
acting as an intermediary between the parties."3 This last minute 
diplomatic effort failed, but the Secretary decided to keep up his 

2" m,°St influential newspaper, appeared on the morning of 
the 6th with the headline "Tension Envelops Fighting Fronts and Intensifies 
on Suez Canal Front" but also with a p. 1 p hoto of Egyptian Foreign Minister 
Zayyat happily greeting US Secretary of State Kissinger. None of the media 
showed signs of an orchestrated campaign preparing for war which might 
have given Western and Israeli analysts a clue. Egyptian authorities must have 
left the press alone. 

3. Kissinger statement in October 25 press conference. Department of State 
press release no. 390, October 25, 1973. 

2 



mediation efforts, both at the United Nations where the Israeli and 
several Arab foreign ministers were currently attending the General 
Assembly opening, and through embassy channels. His spokesman 
stated that the United States had tried to prevent the outbreak of 
fighting, and now urged "restraint, non-escalation, and an end to it."4 

He did not elaborate further, and US official public statements 
throughout the week attempted to avoid controversial substantive 
matters. 

The intention of American policymakers in adopting this very 
simple public posture at the outset of the war, calling for a cease­
fire but saying nothing more, was to help the quiet diplomatic ef­
forts to end the hostilities, by not raising controversial issues in an 
open public forum which might complicate these efforts, and make it 
more difficult for Washington to play a mediating role. The State 
Department even refused to comment at first on who had started 
the war, because the two sides disagreed on that.5 

Washington policymakers felt compelled to call the UN Security 
Council into session on October 8,6 and once convened, they had to 
make a somewhat more substantial statment of US policy there. But 
they kept this statement as brief and general as possible in order to 
minimize acrimonious public debate on the issues—it merely called 
for a ceasefire and establishment of conditions for a long term settle­
ment, a "return to the positions before the hostilities broke out," 
and adherence to a previous UN resolution. The Americans did 
not call for a vote in the Council because they "realized that 
no majority was available and we did not want sides to be chosen 

4. Robert McCloskey press conference, State Department transcript, October 6, 
1973. 

5. At first, Arab spokesmen denied they had attacked first, and the State 
Department spokesman refused to "draw any judgments" October 6, but on the 
7th he did refer to the UNTSO statement accusing the Arabs. The White 
House made no substantive comment on the war at first. McCloskey trans­
cript, October 6, Department of State. 

6. Ambassador John Scali, UN Security Council statement October 8, 1973 
(fa. 1 ref.): "In such a serious situation, we felt we could not fail to exercise our 
responsibility, as a permanent member of the Security Council, to request a 
meeting of the Council . . ." 

3 



prematurely."7 The State Department spokesman at his daily 
press conferences tried to explain the low profile to persistent 
newsmen:8 

What we are attempting to do is crystallize a consensus among the 
parties to the conflict and the other nations with interest in the 
area, a consensus that will bring a stop to the fighting, return a 
non-violent atmosphere to the area, and a means to begin a 
diplomatic negotiating process, looking towards a settlement of 
the issues ... We are going to have to be permitted to conduct 
a good deal of this in the private channel. 

Little Arab Attention to the US Effort 

Washington's low public profile and efforts at quiet diplomacy 
attracted little public attention during the first days of the war 
in the Arab world. Arab media and public opinion concentrated 
almost exclusively on military reports, because it quickly became 
clear that this was a full scale war and Arab forces were doing 
better than they had in previous wars with Israel. All Arabs, from 
Rabat to Kuwayt, identified with the Egyptian and Syrian military 
effort that began October 6th. But their sympathies were tempered 
by the assumption, prevalent especially since the 1967 war, that 
Israel had clear military superiority and could win any test. The 
Arabs were also quite aware that America had provided most of 
Israel s arms and was committed to backing its existence; many 
.still believe that America had somehow intervened to help Israel 
in the 1967 war as Nasir had charged. But they were so con­
vinced that continued Israeli occupation of territories taken in 1967 
w as unjust and illegal, and they were so fascinated by the sudden 
Egyptian-Syrian attempt to recover land by force, that their atten-

hxplanation by Secretary Kissinger in October 25 press conference (fit. 3 ref.); 
on cto er 12 he said: "We have not gratuitously sought opportunities for 
controntations in public forums which might harden dividing lines." (State De­
partment transcript, October 17). 

8. Robert McCloskey press conference, October 10, 1973, text in State Depart­
ment telegram no. 201373, October 11, 1973. 

I .  

4 



tion focused strictly on battlefield events and thoughts about the 
American role receded into the background. 

Egyptian President Sadat of course knew the military situation 
well and probably never expected to be able to "liberate" all of 
Palestine or even the territory lost in 1967. Instead he hoped for 
enough military gains to restore Arab pride and allow him to go to 
the bargaining table with Israel, as became clear a week later when 
he announced his war aims. At the outset, however, he left these 
ambiguous, and the Arab public hoped for a big victory. 

Arab media reflected this preoccupation with military events, and 
Arab pride at initial Arab achievements. Radio stations extended 
their broadcast hours and filled them with war reports;9 news­
papers covered many pages with battle news under banner (8-column) 
headlines like these examples from October 7th papers: 

We Crossed the Canal and Raised the Egyptian Flag (al-Akhbar, 
Cairo) 

Liberation War Has Begun (al-Fajr al-Jadld, Libya) 
The Arab Liberation War Has Begun (al-Siyasah, Kuwayt) 
War Breaks Out Suddenly and Continues (al-Nahar, Beirut) 
War! (al-Ra'i al-'Am, Kuwayt) 

Initial American diplomatic efforts and ceasefire appeals were 
given little or no space in Arab media, although they were men­
tioned by US spokesmen in daily press briefings and by the Secretary 
of S tate in his first press conference October 12.'" The only media 
to focus attention on US policy at first were those in Iraq, and, 
briefly, in Saudi Arabia. In the latter country, the government 
on the first day of the war published an exchange of telegrams be­
tween King Faysal and Washington concerning the US appeal for 

9. Cairo and Damascus stations began 24-hour service, Beirut extended to 20 
hours, Tripoli to 21:45, Baghdad and Amman to 22 daily. 

10. E.g. only al-Nahdr, October 7, devoted a banner headline to "America Calls 
for Cease-Fire and Britain Works for Convening Security Council," while 
Cairo's al-Akhbar buried the story under a 1-column p. 1 he adline "Meetings 
in Washington and New York" and many others ignored the story. State, in its 
daily press briefings, and the White House and Pentagon in their frequent 
public statements, dealt often with the ongoing war. 



help in preventing war. Saudi media carried a flurry of headlines 
and commentaries for a few days highlighting the king's response, 
which appealed to Washington to restrain Israel." 

Iraq was a special case. The radical and strongly anti-American 
Iraqi regime used the occasion of the war to step up attacks on the 
United States starting from the first day of the war and continu­
ing through the ceasefire 18 days later. These attacks on "American 
imperialism" were amplified by the well controlled Iraqi electronic 
and print media in news stories and editorials.12 A favorite theme was 
the use of Arab oil as a political weapon, particularly since the 
Iraqi government nationalized American shares in an Iraqi oil 
company within hours of the start of the war as a way of striking 
back at "American and Zionist aggression." Baghdad Radio not 
only featured the decree, which called on "all Arab countries ... to 
hit and liquidate US interests completely," but it also began carry­
ing slogan-type announcements of this kind:'3 

The imperalist-Zionist aggression must be answered today by 
striking US interests in our homeland, [and] 
Brother citizens: 
Our battle with the Zionist enemy is a national battle that requires 
us to provide the means for its success by striking and liquidating 
the pillars of American imperialism and Zionism in the area . . . 

appeal to liquidate US interests was 
nationalization decree right after it. 

1 at 0707Z and October 8, 1973 at 1748Z. The 
was broadcast on October 7 at 0725Z, and the 

6 



The Iraqi regime used these broadcasts in an attempt to put pres­
sure on other Arab regimes, especially oil states like Kuwayt and 
Saudi Arabia, by exhorting "Arab masses ... to confront firmly 
anyone who provides the imperialist American enemy with a 
capacity for aggression and means of survival." Newspapers also 
reiterated this theme in editorials and newsplay.14 

Reaction to Security Council Moves 
The American appeal to the Security Council and October 8th 

statement there drew some Arab comment, all negative, revealing 
latent skepticism about American motives. Editorials said the Amer­
ican appeal to the UN was a "trick" to "ensure Israeli aggression 
in perpetuity";15 and they said "American imperialism" would "use 
the Security Council's great influence this time to serve the goals 
of its Zionist protege" or would block any Council action helpful to the 
Arabs.18 The Arabs saw Israel as the aggressor because it still 
occupied Arab territory taken in the 1967 war. And since Arab 
armies had just retaken some of this territory, they regarded the 
appeal for a ceasefire as a pro-Israeli attempt to halt their legitimate 
liberation efforts. One Arab commentator said that America should 
take "serious, urgent and decisive" action to persuade Israel to 
withdraw from these lands, instead of simply calling for peace in 
the United Nations.17 The following was typical of commentaries 
and public attitudes throughout the Arab world:18 

14. Newspapers on October 8 carried identical banner headlines "American Oil 
Interests Nationalized," and supported the decree with editorials and with 
features explaining how the "masses" welcomed it (e.g. Baghdad Observer, 
p. 8); al-Thaunrah main editorial, p. 1, "Nationalization of American Shares 
and Liquidation of American Interests" and p. 8 editorial by Sahib 
al-Sam&wi, "The Oil Weapon." 

15. Kuwait Times editorial on October 8; Cairo's al-Jumhuriyyah on October 9 
echoed the same idea. 

16. Morocco's L'Opinion of October 8, and Baghdad Radio, October 10, at 1610Z, 
respectively. 

17. Saudi Arabia's al-Madinah, October 9. 
18. Saudi Arabia's al-'Ukaz, October 11; similar editorials appeared in al-Nadwah, 

October 8, which ridiculed the US call for peace "based on occupation," and in 
al-Madinah, October 9, which said; "American sentiments seeking to utilize the 

7 



America expressed the strangest logic after the outbreak of the 
fighting between Arabs and the occupiers of their land. America 
wishes the Arabs to stop trying to liberate their land and to retreat 
to the borders which resulted in the Israeli aggression of 1967. 
This. . . means that America supports only the enemy and stands 
in the face of the legitimate struggles which the Arabs are now 
undertaking. 

False Intervention Stories 

By the fourth day of the war, Tuesday October 9, Israel had had 
time to mobilize fully and to launch a strong counterattack on 
both fronts, but it was already becoming clear that Israel would not 
achieve a quick or low cost victory as in 1967. Syrian forces put up 
stiff resistance in holding the Golan Heights territory they had re­
taken, and Egyptian air defenses at the Suez Canal were taking a 
heavy toll of Israeli aircraft. Iraq announced on the 9th it was send­
ing 13,000 troops to the front, and several other Arab countries 
simultaneously pledged material support for the Arab side.19 Arab 
media trumpeted these military advances, and some implied that the 
war would go eventually in the Arabs' favor.20 At this point, and 
primarily because of these military successes, the Arabs began 

Security Council . . . should be translated into serious urgent and decisive 
American action—not mere promises—by asking Israel to pull her forces out 
of occupied lands." Morocco's L'Opinion, October 8, said the Arabs could expect 
nothing from the Security Council because "US imperialism" would block a 
"just decision." Sudan's ol-Ayydm, October 10, said "The US persists in i ts 
Zionist policy calling for the Arab forces' withdrawal from their legitimate 
territory which was forceably seized." Baghdad radio on October 10 at 1610Z 
said "The US is trying to use the Security Council's great influence this 
time to serve the goals of the Zionist protege," and Baghdad Observer, October 
' p', ec"tonal, said the same, as did Cairo's Ihsan 'Abd al-Quddflsinaf-AWMr. 

October 8. 

Kuv\a.\t announced that its army and airforce were at the disposal of Egypt 
uLx M"13' '"un'sla ant' Sudan announced they would send troops, and on the 

20 ThT Moroccoflounced it had sent troops to the Egyptian front. 
ere were, owever, signs that Arab editors, particularly in Egypt, were 

taxing special care to maintain credibility, which was damaged in the 1967 war. 

8 



to think about the possibility of American intervention to assist 
Israel against them. 

Arab editors therefore began to pick up news stories carried by 
the wire services which seemed to confirm these suspicions. The 
first was the departure of the American aircraft carrier USS 
Independence from Athens for a position near Crete. Pentagon 
officials said the move was "normal" in such a crisis, and indicated 
it was related to safety precautions for American citizens in the war 
zone. But several articles appeared in the Arab press like the one in 
Algeria's leading daily which was headlined "Threat of Sixth Fleet." 
It said that with the tide of battle going "against Israel," 
Arabs should focus attention on Sixth Fleet units now "massing" 
just outside the combat zone. The article alleged that the "Pentagon, 
according to its own declarations (sic), has taken all necessary 
measures for possible intervention in the Middle East."21 

Other Arab newspapers carried rumors picked up at the UN that 
Washington was planning arms deliveries to Israel, or printed wire 
service reports from West Germany that American troops stationed 
there had been given orders to prepare to move to the Middle East. 
There were other,22 equally speculative and unverified, news stories 
which Arab editors gave credence to because of their expectations 
about the United States, and because the sources seemed to be 
good ones. 

Editorials began appearing warning that "the Arabs will not brook 
any interference by the United States,"23 as rumors began to run 

21. Algeria's El Mondjahid, October 9; editorials in the Sudanese papers al-Ayydm 
and al-Sahafah, October 9, referred to "suspicious movements of the 6th fleet" 
and said "the US is trying to stop the war in order to stop the defeat of Israel." 
Kuwayt's al-Siyasah, October 9, carried a 4-column p. 1 he adline, "American 
Fleet Moves Toward Area Under Pretext of [hi hujjah] Precautionary Move­
ment." Iraq's al-Thawrah, under the headline "Readiness of the American 
Fleet," misquoted the Pentagon. 

22. Jiddah's al-Madinah, October 10, printed a wholly speculative story based on 
unnamed "sources close to the Pentagon," under a banner headline "Will 
America Compensate the Losses of the Enemy?". The UN rumor was printed 
by Beirut's al-Anwar on October 9. Kuwayt's Ra'i al-'Amm, October 9, p. 9, 
printed the story from Germany under the headline "Rumors of Movement of 
American Forces Toward the Mideast," sourced to AFP Heidelberg. 

23. Kuwayt's Ra'i al-'Amm and Daily Neivs, October 9. 

9 



through major Arab cities that America was on the verge of supply­
ing Israel with new weapons. 

During the next few days, October 11-14, a spate of stories 
circulated in the Middle East which were probably all untrue 
but which fed speculation that the United States was participating 
in the war:24 

1. The prestigious independent Lebanese newspaper al-Nahar 
quoted an unnamed Arab military source that six ships enroute 
to Israel could be military transports from America; 
2. Nicosia Radio reported that 57 American Phantom planes had 
landed at a British military base at Akrotiri, Cyprus, presumably 
headed for Israel; 
3. Cairo's Middle East News Agency reported that US Phantoms 
based on a US carrier had joined Israeli planes in raids on Egypt; 
4. A Lebanese newspaper published an "exclusive," with photo­
graphs of some wreckage, claiming that a US Navy aircraft from 
a US carrier had been shot down after attacking Syria, and 
5. Reuters quoted the Syrian Embassy in Paris as saying that a 
US Air h orce Phantom carrying no Israeli markings and piloted 
by an American Vietnam veteran was shot down over Damascus. 

All of these stories were false. The first was simply incorrect 
speculation, the British denied the second25 and the State Depart­
ment spokesman specifically denied the other three in brief state­
ments on October 11 and 13. Remembering that Egypt's false 
accusation of American participation in the 1967 war had led seven 

rab countries to break diplomatic relations with the United States, 
enounced these new stories as "outrageous," "mischievous and 

2 4  s a i d  ' 0 c t o b f r  U '  P -  b  u n d e r  a  h e a d l i n e  " S i x t h  F l e e t  i n  I s r a e l i  W a t e r s "  
ine from fw "^u UnitS en^ered Israeli territorial waters at 11:30 p.m. com-
6th fleet and m î i-' ^ not ^eny tbat ^ey belonged to the American 

•ss?r™1-" ® n~ "• 
ber 13- t he nW u *NA ran 11 only 2125 to 2207Z; (4)al-Yawm, Octo-
said "leave no roomSf°Ti Navy markings on a fuel tank which the caption 
carriers " (5) Re t °r' "u at t'1e Phantom had taken off from one of the US 

oc „ ,. Reuters' Paris, October 13. 
icosia Radio, October 12, 1126Z. 

10 



groundless," and repeated that there was "no American involve­
ment in the fighting by US military forces or personnel."28 

Throughout the Arab world, however, media gave these stories 
very prominent play because they fit perfectly with the Arab per­
ception of America as willing to do anything to help Israel. American 
denials were either not believed or they failed to catch up with the 
original stories or they were buried in the more interesting and 
sensational report of the accusation. 

The situation was complicated by the emergence at the same time 
of two other stories—about volunteers and bomb shipments— 
which may have had some truth to them but which were blown out 
of proportion and distorted by some Arab media. First, a Norfolk 
Ledger-Star newspaper reporter discovered that an Israeli El A1 
cargo plane with its insignia inadequately concealed had loaded 
missiles and bombs from a US Naval Air Station in Virginia, 
and the Associated Press picked up this story on October 10th for 
worldwide distribution.27 The report was apparently true, but it did 
not mean, as the Arabs immediately assumed, that the United States 
had decided to launch a major resupply effort for Israel. This small 
shipment was part of a phased delivery from an arms sale arranged 
long before the war. American newspapers quoted unnamed US 
officials that ammunition and missiles were being supplied but no 
large scale resupply program had been decided. Nevertheless when 
the Norfolk story got out, Cairo Radio broadcast an Egyptian 
government statement that it was a "clear provocation of the Arab 
nation's feelings at this critical stage."28 

The second story concerned American volunteers. On October 
11th, Reuters reported from London that "several hundred men" 
from the United States had transited Heathrow airport. The next 
day, an influential Spanish newspaper reported that 150 American 
veterans of Vietnam, including Phantom pilots, had transited 

26. Robert McCloskey statements of October 11 replying to allegation no. 3, and 
October 13 replying to nos. 4 and 5 (State Department cables 202319 and 
203431, October 11 and 13). 

27. Associated Press no. 79, Virginia Beach, October 10. 
28. Cairo Radio, October 12, 1230Z, quoting Ahmad Ants; John Finney article, New 

York Times, October 12, p. 1. 

11 



Madrid enroute to Israel.29 In both cases, if there were any truth to 
the stories, the men would have been private citizens going to 
volunteer. The State Department spokesman specifically denied that 
the US government or its personnel were involved in the fighting, 
and American officials reminded newsmen that the US government 
tries to discourage, but cannot legally prevent, private Americans 
from participating in a foreign war.30 

These two somewhat mysterious stories, of bomb shipments and 
Americans enroute to Israel, were added to the false ones in rein­
forcing the growing Arab conviction that the United States was 
intervening in the war. From this emerged unfounded news reports 
throughout the Arab world, which carried such headlines as:31 

News of Entry by US Sixth Fleet to Supply Israel (al-Madinah, 
Saudi Arabia); 

48 Phantoms and Other American Equipment to Replace Israel's 
Serious Losses; American Volunteers Pour Into Israel; Sup­
ply Israel With 350 Tanks to Replace its Losses in the Fight­
ing (al-Akhbar, Egypt); 

Washington Supplies the Enemy With New Weapons and Men in 
the Face of Mounting Losses, American Pilots Participate 
in the Fighting (al-Balagh, Libya); 

Arab Moves to Confront American Participation in the War 
(al-Ra'i al-'Amm, Kuwayt); 

29. Reuters, October 11; Reuters 108, October 12 (State Department cable 
203431, October 13). 

30. Robert McCloskey statement of October 13 (State Department cable 203641, 
October 14); US official's statement (State Department cable 203633, Octo­
ber 13). 

31. Al-Madinah, October 12, combined theNahar and Cyprus reports;al-Akhbdr's 
October 12 text had nothing to support its headline except speculation by AP 
and the White House spokesman refused to reply to any question about 
the supply of arms to Israel' and a report to Congress over defense appropria-
tions. Al-Balagh, October 12, said "The US is now becoming entangled in 
intervention (dukhul) as a participant (taraf) in the battle as its assistance 
to the Zionist enemy has begun taking an obvious form." Second Balagh head-
Mff fr°m Rai al-'Amm and Muharrir, from October 14 papers. 
. 1 e oroccan papers spread the allegations all over their front pages; 
v '̂ to^>er and al-'Alatn and al-Anba', October 12 bannered the 

12 



Arab People Preparing to Strike American Interests Following 
Intervention Against the Arabs (al-Muharrir, Lebanon). 

There were a few embellishments and distortions of these 
stories,32 but most Arab media simply played these several news 
items straight, and let their cumulative effect imply American inter­
vention. The few American denials were used to some extent,33 but 
editors generally did not take care to repeat them when new 
allegations surfaced. Commentators used the stories as a basis for 
warning the United States; one, for example, tied together a 1967 
myth with the new false charges to express a widely-held view:34 

Since the creation of the Israeli state, the US has not refrained 
from carrying out sabotage through the Zionist tool or indirectly 
by exploiting the Arab people's resources . . . During the 
Six-Day War [of 1967] . . . the Sixth Fleet provided Israel with 
an air umbrella to protect the Israeli forces . . . [Now] a 
number of aircraft from the American Sixth Fleet have actually 
landed in Israel . . . The United States is bound to come out of 
this shameful game a loser. 

The Soviet Airlift 
The Soviet Union began an airlift of military supplies and equip­

ment to Egypt and Syria on October 10, a fact which US govern­

32. E.g. Cairo's al-Akhbdr and Jumhuriyyah of October 13 added to the Madrid 
story: "150 American pilots have arrived in Spain enroute to Israel with 
Phantoms," then the Palestine News Agency altered it to say the 150 Ameri­
cans had transited "Torrejon Base, which is one of the US bases in Spain" 
rather than the commercial airport as Reuters had said (Iraq News Agency, 
October 13 1100Z). Al-Akhbar, October 14, said of the Syrian story, "It is 
certain that this plane came from one of the American aircraft carriers." 
Al-Balagh, October 14, ran a photo of a serial number from a Phantom with 
US Navy markings over a caption, "This is evidence of the crime, America." 

33. Beirut's al-Nahar and Orient-Le Jour, October 14, printed the McCloskey 
denial and were generally most scrupulous about balance, but the Madrid story 
was used October 13 without US denials by el-Moudjahid, Radio Algiers, 
Ra'f al-'Amm, etc. 

34. Morocco's L'Opinion, October 12. Similar editorials appeared the same day in 
Morocco's al-'Alam, Cairo's al-Akhbar (headline: "America Will Pay the 
Price"), and al-Ahram, in which Chief Editor Muhammad Haykal said "some 
aid has actually begun reaching Israel" including "3 or 4 squadrons of 
Phantom planes." 

13 



ment officials announced the same day.35 Neither the Soviet govern­
ment nor the two recipient governments made any information on 
this airlift public at any time, but Washington did immediately 
in order to signal Moscow that it was watching closely. It is long­
standing US policy to help maintain a Middle East military balance. 
The State Department spokesman said,38 on the 10th: "If this turns 
out to be a massive airlift it would tend to put a new face on the 
situation," and on the 13th: "The airlift is continuing at what would 
appear to be a fairly substantial rate. If that persists, it would have 
the effect of creating serious difficulties." 

At the same time, the Secretary of State warned at his press 
conference against a nuclear power conflict developing out of the 
Middle East war, and then in connection with the Soviet airlift said:37 

"We are having discussions with Israel about the special situation 
created by recent events." 

Although these warnings were directed primarily at Moscow, they 
were also listened to intently in the Arab world. The Secretary's 
press conference received moderate attention in Arab media, which 
emphasized his comments on the Soviet Union. But since the Soviet-
Arab airlift was not being discussed publicly by any government 
except the American, many Arabs thought the American repetition 
of the allegation was a deliberate ruse, as for example in the Kuwayt 
newspaper story that was headlined, "America Spreads Rumors of 
Soviet Arms to Excuse Providing Israel with Planes." It said:38 

The American president is heading toward the provision of all the 
arms Israel asks after spreading rumors about the establishment 

35. 

36. 

37. 

38. 

This date was given by Secretary Kissinger in his October 25 press conference, 
,tat^ epartment press release 390, October 25; the announcement was made b> 
'""S a"d confirmed by the State Department spokesman. 
Robert McCloskey statements, October 10 (State Department cable 201373, 
October 11 1973) and October 13 (State Department cable 203633, October 13). 
Secretary Kissinger press conference of October 12, State Department press 
release 380 This press conference received moderate attention in Arab media, 
most of it focusing on his remarks about the USSR. 

li'1""!'?Ct°ber 1^.' P' whkh also ran a story on p. 9 headlined 
^ / 1 fL\ eet„ 'a71es Participating in the Fighting?" Also in commentaries 

a Muhamr, October 11, and Algiers Radio at 2200Z on October 11. 

14 



of an air bridge between Moscow and the Arab states . . . Ameri­
can officials said the Soviet Union was airshipping military equip­
ment to Egypt and Syria. Those officials were unable to describe 
the Russian equipment. . . 

This charge was even made in Egypt while the Soviet airlift was 
operating into that country. On October 12, one of Cairo's leading 
dailies said editorially that the United States was "trying to fabricate 
excuses" to compensate Israel for its battlefield losses,39 while 
another leading daily included this in a front page news story:40 

American propaganda machinery tried to call for American 
arms to Israel and volunteers, raising a cry about Soviet arms 
being sent to the Arab countries. 

Then the official Egyptian government spokesman warned 
America against supplying Israel with arms used to attack Arab 
civilians, and said the US government had "intentionally circulated 
statements that the Soviet Union is supplying Egypt and Syria with 
military equipment by air." He did not specifically deny the state­
ments, but left the implication of a denial which was given top 
Egyptian media treatment October 13th, both in headlines and in 
commentaries.41 All of this Arab reaction came before the United 
States had made the decision to begin the major resupply of Israel. 

39. 'All Hamdi al-Jamal editorial, al-Ahram, October 12; Chief Editor Haykal 
wrote in the same paper that the US was already helping Israel and planning 
ways to increase that help (editorial "A Question"). 

40. Cairo's al-Akhbar, October 12, p. 1. 
41. For details see Cairo Press Review, October 13, p. 16, 30; al-Ahram's lead 

editorial of October 13 said, "The uproar the US is raising about Soviet arms 
deliveries to Egypt and Syria is a vicious ruse with which the US is trying to 
justify making up for Israeli losses at an unforseen rate with the most sophisti­
cated weapons." Cairo Radio commentary by Sabri Subayha, October 13, 
1800Z, said: "American government officials deliberately made statements that 
the USSR is supplying Egypt and Syria with military equipment . . . Such 
statements are provocative to the Arab nation." Cairo's Voice of the Arabs, 
October 13 at 1530Z, said: "The US is indulging in a baseless uproar about 
an alleged Soviet supply of many weapons to Egypt and Syria in the course of 
the battle. It is a malicious trick designed to justify the US arms supplies to 
Israel . . ." 

15 



American Resupply Decision 

After one week of war, on October 13, the United States decided 
that its attempt to reach a ceasefire through quiet diplomacy with 
the combatants and the Soviet Union had failed, and that because the 
Soviet airlift was in its fourth day and had become massive, an 
American resupply effort to Israel did have to be launched." 
Israeli forces had pushed back the Syrian thrust by concentrating 
on that front, but Egyptian forces were well placed in the Sinai 
Peninsula, and Israel had already lost nearly as many men and more 
equipment than in the 1967 war.43 The US government intended 
to announce this decision publicly on Monday, October 15th, when 
it actually began.44 According to some observers, American officials 
wanted to delay publicizing the resupply effort as long as possible 
and then reveal the minimum necessary details, not only because 
of its usual no-comment policy on arms deals but also because of a 
concern for adverse Arab reaction.45 

Despite these efforts, however, the decision leaked out im­
mediately, apparently from the Defense Department. The wire 
services on the afternoon of October 13 began quoting unnamed 
US go\ ernment sources in Washington" that the decision had been 

October^r0SS COn^erence' October 25, State Department press release no. 390, 

43. Israel had lost nearly 100 aircraft, over 500 tanks, and over 3,000 men killed 
al NaVr"' p ' " War, Riad Rayyes and Dunia Nahas, eds., (Beirut: 
al-Nahar Press, 1973), pp. 21 and 41. 

orTo'cPihli^iq»u0cto[)er 25 Press conference (cited) said the President decided 
the nlane i a Jerusalem Radio, October 16, at 1908Z said the first of 
Little Br™'' day" Man'in and Bp™"> "alb. m Kissinger (Boston: 
October 12 ami k sa^ t^le P^sident decided on the airlift 

45. The Kalhs ' '. ,egan 13th, but the Kalbs' version appears to be incorrect, 
for Arab re ''t " ' B <*uote Secretary of Defense Schlesinger's concern 
menuir,Te°n',Td in his October 12 press conference, after 
eerned about tldsV v, U'S friendship with Israel, implied that he was con-
this crisis to taU > '• ,en. sa'd "We have made a very serious effort in 
the other hand ^ senousLv into account Arab concerns and Arab views. On 

- consider to be the right cou.e: we 

16 



made,48 and Arab media gave these news reports top billing.47 Arab 
commentators assumed that the Washington leaks constituted the 
official announcement for a deliberate purpose; as one said:48 

American imperialism, alarmed at the turn taken by the battle, 
has been escalating its supplies to the Zionists and has pointedly 
made that public (sic), obviously with the purpose of intimidation 
of the Arab masses. 

The misperception about the leak was due partly to Arab expecta­
tions of what America would do for Israel, but also to differences in 
the role of the press in the countries involved. When the US resupply 
decision was made in Washington on the 13th, it immediately be­
came known in the Arab world then, two days before the official 
announcement, because the United States is such an open society 
and the press and wire services are so free and aggressive. By 

46. Associated Press said that, although the Pentagon officially refused to discuss 
the matter, "Nixon administration sources said that the basic decision has been 
made and that movements of major US military gear to Israel would begin 
soon." (Fred S. Hoffman byliner, 2:55 pm, October 13). The UPI version was: 
"U.S. Government sources in Washington said the Nixon administration will 
start replacing some Israeli planes, tanks and other military equipment in a 
few days." (UPI Middle East Roundup, no. 96, 6:50 pm, October 13). See, 
for example, New York Times, October 14, p. 1. 

47. E.g. October 14 papers: al-Balagh, Libya, p. 1, under headline "America 
Replaces Everything for the Enemy That it Lost" quoted "informed circles 
in the American Government" that the decision had been made; Baghdad 
Observer, p. 5, under headline "US Planning Adventure" warned against "a 
dangerous preparation for a military venture to intervene in the Mideast in 
favor of the Zionist enemy;" and al-Siyasah, Kuwayt, p. 7. 

48. Al-Jumhuriyyah, Baghdad, October 14, lead editorial, "Struggle Until Vic­
tory," which added: "As a matter of fact, American imperialists are reported 
to have been taking active part in the Zionist aggression." The same view was 
expressed in Cairo's Voice of the Arabs, October 15, which said: "Despite 
extreme secrecy, news has leaked pertaining to US measures to succor the 
Zionists enemy with a flood of military hardware . . . The new US attempt, 
or plot, follows the failure of US policy ... US colonialists have now an­
nounced (sic) the commencement of the supply to the Zionist colonizing entity 
of further military hardware." ('All Musa commentary, 1415Z). Other similar 
Cairo examples were Brahim Misbah Voice of the Arabs commentary 
October 15, 1130Z, Cairo Radio 1240Z and Voice of Palestine Cairo 1730Z. 

17 



contrast, the Soviet Union was able to carry out its resupply effort 
without any information about it ever leaking out of Moscow, Cairo 
or Damascus. Soviet media carried reports of the US resupply effort, 
but totally ignored the Soviet airlift for an entire week. Only on the 
17th, and then in a very indirect and ambiguous way, did Soviet 
media refer at all to Soviet aid to the Arabs.49 Egyptian and 
Syrian media apparently avoided the Soviet aid story because Mos­
cow did and because they were not anxious to give the Russians 
credit for their military successes. The information on Moscow's 
airlift came therefore from Washington, which had gathered correct 
intelligence and made it public as a signal to Moscow—but that 
signal was seen by many Arabs as a deliberate lie, just as many of 
them saw the leaks of the 13th as deliberate propaganda directed 
against them. Suspicious and skeptical about governmental control 
over media from their own experience, they incorrectly assumed 
Washington was practicing it too. 

Resupply Announcement 
The State Department's announcement of the resupply decision, 

when it did come on October 15, was terse:50 

We watched and waited over this situation for several days, 
pursuing the objective of achieving a diplomatic arrangement that 
would bring an end to the fighting. We have begun some resupply 
of Israel ... to prevent this massive airlift by the Soviets from 
unsettling the military balance in the area. 

Coincidentally, the announcement came on the same day as some 
informal remarks which President Nixon made during a White House 
ceremony honoring a group of Vietnam war veterans. American 
policy, the President said,51 

49. Moscow Radio finally gave in to criticism from Peking which had been belittling 
Duhlf1 r' u ° ^ra^>s: Moscow Radio on October 17 commented that the "Arab 

,'C " s y"an and Egyptian efficiency to Soviet military aid which is 
50. Roi^M £th,e S0Viet Union-" No »!*««*» were given. 
51 PresidpntC\! °S ^ statement> State Department transcript, October 15. 

' ' W~k'V C™"""tk>" " 

18 



is like the policy that we followed in 1958 when Lebanon was in­
volved, it is like the policy we followed in 1970 when Jordan was 
involved . . . We stand for the right of every nation in the Mid­
east to maintain its independence and security. We want the fight­
ing to end. 

The President's reference to 1958, when American marines landed 
in Lebanon at the country's request, and to 1970, when US forces 
were alerted during the Jordanian crisis, was widely interpreted as a 
threat of possible US military intervention, although it was not in­
tended as such. The White House spokesman, commenting on these 
remarks, emphasized that US policy "is not one of aggression, it is 
not one to dominate any other country"; and the State Department 
spokesman also tried to dispel the impression that a threat was in­
tended:52 

It needs to be emphasized that the president was speaking about 
a broad policy objective . . . and not about a specific tactic in the 
area, such as might have been illustrated by one of the situations 
to which he referred. 

The Arabs, however, universally discounted these explanations 
and interpreted President Nixon's casual remarks as a deliberate 
threat to intervene. This multiplied the impact of the resupply 
announcement. Arab listeners heard a threat because they believed 
American intervention was quite possible in such a situation as then 
existed, and because the international wire services said the Presi­
dent seemed to be hinting at intervention. Media throughout the 
Arab world gave both the President's remarks and the resupply 
announcement top billing on October 16th. Some of them included the 
White House and State Department explanations,53 but many ig­

52. State Department spokesman McCloskey press conference, Department of State 
transcript, October 15; White House spokesman Gerald Warren statement 
October 15, Washington Post, October 16. Reference to those two countries 
might, however, reinforce Arab suspicion that a reactionary move was afoot. 

53. The most balanced reporting on the October 15 statements was in Beirut's 
al-Nahar, October 16, in a p. 12 article by Basim Mu'allam, datelined Washing­
ton and carrying a p. 1 headline. It said that unnamed "observers explained 
Nixon's speech as a hint of intervention," but added: "Some observers quoting 

19 



nored these. Most typically, they wrapped the two stories together 
under big headlines like: "America Announces Officially It is 
Rearming Israel; Nixon Threatens Armed Intervention";" some 
emphasized only the President's remarks as the more significant 
(e.g. "Nixon Threatens Military Landing"), and a few said simply, 
"America Supports the Enemy."55 

A spate of commentaries appeared in Arab media on October 16th 
reacting to the two statements. This was a new high point in anti-
American feeling; commentators tied the two together into inter­
pretations like this one:58 

By its provision of new arms, the United States has dropped all 
pretense, and, faced with the defeat of its protege on the battle­
field, the head of the US administration did not hesitate to threaten 
to return to the darkest times of brinkmanship policy, to land 
the marines if the fate and security of Israel were in question. 

Similar comments in other Arab countries used words like "Ameri­
can imperialism," "gunboat diplomacy" and "self-appointed police­
man."57 Many editorials simply refuted the American rationale that 

sources in the White House denied in his speech that Nixon intended any direct 
military intervention in the area. They said the President was speaking in 
general terms." The headline was "Nixon Hints at Intervention to 'Establish 
Peace'," however. 

54. Papers which emphasized both stories were Libya's al-Fajr al-Jadid, Jordan's 
al-Ra't ("Air Bridge Between Washington and Tel Aviv; Washington Officials: 
We Will Use Force to Ensure the Security of Israel"), Beirut's al-Ska'b, 
Kuwayt's Ra'i al- Amm, all October 16. The one quoted in the text is Cairo's 
al-Akhbar. 

55. Al-Muhamr, Beirut, and al-Thaurrah, Baghdad, respectively. Other papers 
emphasizing the "threat" were Morocco's al- Alam and L'Opinion and 
Maghreb Information, Cairo's al-Ahram, Jordan's al-Dustur, Kuwayt's 
al-Siyaxah, and Tripoli Radio, Libya, 2100Z; Kuivait Times headlined simply 
"The Great American Betrayal" and Morocco's Le Martin "Nixon Reaffirms 
Total Support for Israel"—all October 16. 

56. Unattributed commentary, Algiers Radio, October 16, 200Z, which was essen­
tially the same as an editorial in El Moudjahid, October 16. 

57. Beirut's al-Nida, October 17, Cairo's al-Akhbdr, October 16, and Damascus 
^ 19u5Z' 0ctober 16' respectively. Commentaries on Algiers Radio at 

2000Z, October 15 and Baghdad's Voice of Palestine at 2235Z, October 15 were 
similar. 

20 



a Middle East arms balance was necessary for peace, as this typical 
one expressed:58 

At a time when all peace-loving peoples are looking to America 
to . . . bring about an end to the tragedy . . . Washington's 
present aid to Israel and its direct or indirect participation in 
the conflict can only, on the contrary, encourage the Zionist state 
to continue its policy of expansion and bellicose schemes. 

In addition, the Arabs simply believed that justice was on their 
side, that they had only retaken a small part of the land taken from 
them in 1967, and that America was now openly supporting con­
tinued Israeli occupation. Thus Arab media writers stressed that 
Arab forces were merely fighting for their "legitimate rights," as 
supported by all "the Arab peoples," whose will to resist would 
eventually prevail. 59 Many editorials also found in the "threat" of the 
President convincing proof of "the failure of Zionist armies in the 
field" because the United States had to "rescue" its ally from 
"devastating defeat."60 Some went on to say that the announcement 
of American help for a "faltering" Israel "confirms the Arabs' 
continuing view that Israel is a protectorate without roots in the 
region."61 

Another common theme, based on the widespread belief that had 

58. Tunis, L'Action, October 16. This was similar to an editorial in al-Atrial, Tunis, 
October 16, and to an editorial in the October 16 al-Akhbar, quoted by Voice of 
the Arabs at 0525Z same day, and another in the same Cairo paper, p. 1, 
"What Does America Want?" The following day, that paper showed its bias in a 
news headline over a report from Oslo which it printed on p. 2: "Nobel Prize 
Awarded to Kissinger While US Intervenes Militarily to Kill Peace." 

59. Algerian Press Service commentary, evening October 15 (Reuter RNR 
01,0118, October 16) al-Akhbar, October 16, Cairo; and Omdurman Radio, 
Sudan, at 1315Z, October 16, respectively. Similar comments were made by 
al-Akhbar, Cairo, October 16, and al-Ahram, Cairo, October 18 ("Two Dia­
metrically Opposed Positions," Ahram editorial broadcast also by Cairo Radio, 
October 18 at 0630Z.) 

60. Commentaries broadcast by Algiers Radio at 2000Z, October 15, and Cairo's 
Voice of Palestine at 1918Z, October 16, respectively. 

61. Beirut's al-Nahdr, October 16; Nahar's sister paper, Orient-Le Jour, also ran a 
similar editorial that day. 

21 



developed during the previous week, was expressed by one writer 
this way:82 

If the United States says it has started recently to send arms to 
Israel, this is a false assertion, because American weapons have 
been pouring into Israel since the first day of the fighting. 

Some editorials went further, saying that Washington not only 
lied but was conducting a deliberate propaganda campaign against 
the Arabs:63 

The United States has assumed the task of continuing this psycho­
logical warfare [begun by Israel] using the weapons of threats 
to interfere in the Middle East and of stepping up the shipment of 
destructive weapons to Israel ... to frighten the Arab fighters 
on the battlefields and weaken their will to fight. 

A newspaper columnist in an oil producing country added his own 
twist to the theory:64 

Nixon's threat is probably aimed at cutting the ground from under 
the Arab oil producing countries which will be meeting here 
[Kuwayt] tomorrow to discuss possible steps in connection with 
cutting the flow of oil. 

Finally, these American statements on October 15th led com­

62. Cairo's al-Akhbdr, October 16, p. 1, "What Does America Want?" Similar 
editorials appeared on Algiers Radio at 2000Z on October 15 and 2000Z October 
16 (the latter was essentially the same as an El-Moudjahid editorial that day); 
on Baghdad's Voice of Palestine at 2235Z October 15, and Cairo's Voice of 
Palestine at 1918Z, October 16. Baghdad's al-Thaiwah newspaper printed a 
p. 1 news story, headlined "America Announces 'Officially' the Supply of Arms 
to Israel" which sounded like an editorial; it said: "It is known that this is the 
official anouncement on US arms which Washington began to supply to the 
enemy from the first day of the battles on October 6th." 

63. Damascus Radio, 1215Z, October 17, which also said: "The news agencies 
attached to the ruling circles in the United States have been resorting to all 
sorts of ways to describe in thrilling detail how arms are being shipped to Israel " 
Algiers Radio at 2000Z, October 15, said the President's statement might be 
only a manuever to intimidate the Arab countries," while A I-Ah ram, Cairo, 

October 18, called it "psychological warfare manifest in threats or intimidation " 
64. Kuwayt s Ra'i al-'Amm, October 16. 

22 



mentators throughout the Arab world to call for actions to harm 
American interests in the area. Prior to the war, voices had been 
raised from time to time suggesting that Arabs should act against 
American interests because of American policy on Israel. But during 
the first week of the war, only media in Iraq, which had immediately 
nationalized American oil company shares, took that line. Then, at 
the end of the first week, as stories of American participation in the 
war circulated, columnists in other Arab countries began to revive 
the idea,65 and it became quite widespread after the 15th. Some 
demanded use of the Arab "oil weapon" (embargoes, nationaliza­
tion, etc.),88 while others went further and demanded severance of 
all economic, political and military ties with the United States.67 

These latter demands were reminiscent of June 1967 when six Arab 
states suddenly broke diplomatic relations with Washington fol­
lowing President Nadir's accusation of American participation in that 
war. The situation was different from 1967, however. The Arabs 
knew that the breaking of diplomatic relations—which remained in 

66. Cairo's Voice of the Arabs at 1530Z, October 13, said: "Arab oil must enter 
the battle now as the most important weapon against American partiality to 
Israel . . . The interests of the United States on Arab territory must be placed 
in peril." Morocco's L'Opinion printed editorials October 13 and 14 entitled 
"Black Gold and the Arab Cause" and "US Go Home," which said the US had 
"committed crimes" and should be punished with the oil weapon, adding: 
"You have conceived its [Israel's] creation as a means to penetrate the Arab 
world. You have supported it frenetically every time the Arab peoples wanted 
to recover what is rightfully theirs." Cairo's Voice of the Arabs at 1715Z on 
October 15 called for use of the oil weapon. 

66. Beirut's al-Jaridah, October 16. Cairo's al-Jumhuriyyah, October 16, in an 
editorial "Oil and Liberation" on p. 6 called for the oil weapon, and al-Ahr&m 
on October 17 published the appeal by a former Iraqi oil minister for nationaliza­
tion of American-owned petroleum. Algiers Voice of Palestine at 1830Z, Octo­
ber 16, appealed to Arab workers to "stop pumping oil immediately to the US. 
Destroy the oil pipelines. Stop loading US ships—burn them if you can!" 

67. Beirut's al-Nidd, October 16, Morocco's al-Bayan, October 16, called for the 
evacuation of American military personnel from Morocco, and Iraq's news 
agency INA, October 17, reported that "progressive and nationalist forces in 
Lebanon" wanted to boycott US trade, remove Arab funds from US banks, 
and use the oil weapon. (INA, October 17 0944Z). Other commentaries called 
for action against US interests without being specific: Cairo's al-Ahram, p. 1, 
October 16, Voice of the Arabs, at 0525Z, October 16, and al-Akhbar, October 
16; and Beirut's al-Muifarrir, October 16. 

23 



effect for several countries—had not had the desired effect on US 
Middle East policy. More important, it looked to them as if the mili­
tary situation was running in their favor, unlike 1967, when they 
thought they had lost because of US intervention. Now, Arab anger 
and indignation over American moves in the October War slowly 
developed into a critical juncture for the United States during the 
second week of war, and finally to a deliberate embargo of Arab oil. 
This time, with the experience of 1967 behind them, and newly found 
confidence in their ability to control the oil market, the Arabs re­
solved to use this selective economic weapon. 

Critical Period: October 16-22 
The resupply announcement and President Nixon's remarks of 

October 15 focused Arab attention firmly on Washington. The US 
was kept firmly in view by a series of political events which domi­
nated Arab media during the following week: President Sadat of 
Egypt made his first wartime speech and appealed directly to the 
United States; President Nixon met with Arab representatives 
and later asked Congress for more aid for Israel; Arab oil ministers 
worked out new oil policies, and the United States joined the Soviet 
Union in sponsoring a UN ceasefire resolution. These events had 
quite different effects on the Arab view of America, which fluctuated 
considerably during the week. 

Moderating Factors 

The American statements of October 15th had evoked anger all 
over the Arab world, but 24 hours later, this negative reaction was 
muted and editorial calls for action against the US fell off sharply. 
To some extent, this was due to the belated arrival of news reports 
that Secretary Kissinger, on the night of the 15th, in response to 
newsmen's questions about President Nixon's remarks, had said that 
the United States was not in fact planning to intervene militarily in 
the Middle East.88 It was due to the fact that Arab forces on the 

68' r6TkS 'ate, Monday evening at a White House dinner for 
ST g6rS' bUt thCy missed Tuesday morning papers in the 

EaSt The stor-v was can"ied by the Wednesday papers, e.g. Kuwayt's 

24 



battlefield were still doing relatively well, it seemed, given the Arab 
assumption of military inferiority and the wartime media tendency to 
stress positive aspects of the conflict in order to boost morale. 

But the most important reason for the cooling of Arab anger over 
the resupply announcement was the non-inflammatory, restrained, 
moderate tone of President Sadat's October 16th speech. Syrian 
President Hafiz al-Asad had made a speech on the 15th which also 
sounded moderate to Arab listeners—his only reference to the 
United States was a mild warning to (unnamed) parties "who support 
Israeli aggression" that their "numerous interests in the Arab world" 
would be endangered.69 But President Sadat's speech had a far 
greater impact on the Arab world, and attracted much more atten­
tion throughout the area because Egypt clearly retained political 
and psychological leadership in the Arab world even though Egypt 
and Syria had launched the war together. Asad's speech received 
only minor coverage in media outside Syria, but Sadat's speech was 
given top frontpage headlines throughout the Arab world on October 
17.70 

In a low keyed and measured way, Sadat specifically assured 
the Israelis "we are not advocates of genocide" and have not "fought 
to commit aggression against the territory of others," but for "peace 
and justice" based on UN-endorsed restoration of the 1967 terri­
tories and legitimate Palestinian rights. Then he appealed directly 
to the United States, saying it was "a pity and regrettable" that 
America failed to understand that the real "aggressor" was Israel 
for occupying the 1967 territories, and that the American resupply 

al-Siyasah, p. 10 and Ra'f al-'Amm, p. 11, by most of the Lebanese and Jor­
danian papers, etc. Al-Nahar gave the story a p. 11 headline, "Kissinger Denial: 
We Do Not Intend to Send American Forces To the Mideast," but al-Siyasah 
gave it a different slant: "Kissinger: We Will Intervene (sanatudkhul) After the 
Soviet Union Intervenes Militarily In The Mideast." 

69. Full text of Asad speech in al-Ba'th, Damascus, October 16, pp. 1-2, English 
translation in Rayyes and Nahas, op. cit., pp. 280-85. The speech was clearly in­
tended to be moderate, but Syrian media emphasized the one hawkish line 
Asad uttered. 

70. Beirut'sal-Nahar andOrient-Le Jour gave it banners, while Beirut's.WuAarnr, 
Jiddah's al-Madinah, and Kuwayt's Ra'i al-'Amm and Siyasah made it their 
leading story, for example. 

25 



effort was rewarding the aggressor. In an "open letter to President 
Nixon, Sadat offered to accept a ceasefire immediately, reopen the 
Suez Canal, and even attend a peace conference with Israel which 
he had not previously agreed to do.71 To Arab ears, this was clearly 
a moderate and generous offer, coming in the middle of a war which 
Egypt had not lost, and the day after the American resupply 
announcement. Cairo Radio said the speech was a direct reply to 
that announcement,72 and its measured and restrained tone did help 
considerably to dampen Arab anger. 

Egyptian media underlined Sadat's appeal to a sense of justice 
which he made from a position of increased military credibility. 
They said "even the United States" should see that sending Arab 
forces into Israeli-held Sinai was not "aggression." This theme had 
been mentioned by a few columnists earlier in the war,73 but now it 
became common as writers in other Arab countries picked up 
Sadat's lead. One put it this way:74 

[Sadat's] peace plan puts the United States and Israel face to face 
with justice . . . The Arabs are determined to struggle to the 
end [but] they are now extending their hands to peace. 

Because Sadat's approach in the context of the circumstances 
deliberately seemed to be moderate, the more radical Arab editors 
refrained from speaking out, although their headlines highlighted 

71" T,Uu text in (U-Ahrdm' October 17, p. 1, English translation in Ravves and 
Nahas, op. cit., pp. 267-79. 

72. Cairo Radio at 0600Z, October 17. 
?3' pnfc'tr, qUOted 3)80 ^ Midd'e East News Agency, October 17, 

. ^t°ber 18» G"8- Th,s theme had been mentioned by a few earlier, e.g. 
al-Ahhbar, October 16, mentioned "legitimate rights" editorially, and an Al­
gerian Press Service commentary running Monday evening stressed "legitimate 
national rights, Reuter RNR 01, 0118Z, October 16 

74' 17= ^milar editorials appeared in Lebanese papers 
October 17 {al-Nahar Onent-Le Jour, al-Safa) and 18 (al-Nahar. al-Hayat); 
more'Th n t t.?ber 18, sald: "American policy in the region appears today 

l / 38 fa immoral POLI<\V ba sed on the violation of 
human rights for the sake of military domination." 

26 



Sadat's harsher words about America rather than his peace overture 
to Washington.75 

Another event which helped the American image in Arab eyes was 
President Nixon's meeting on October 17 with four Arab foreign 
ministers, after which he said:76 

Whatever differences we have are with regard to the means . . . 
but the goal of a fair and just and equitable peace we are all dedi­
cated to. 

Like the Sadat speech the day before, this gesture helped focus 
attention on American policy. Its positive effect on Arab opinion, as 
reflected in Arab media, was that the United States seemed to be 
making an effort to listen to Arab views and to participate in working 
on the problem of peace. It was especially helpful in countries whose 
foreign ministers participated; their media gave the story prominent 
publicity with considerable sympathetic treatment of the President's 
effort.77 Media elsewhere, too, reflected Arab satisfaction with the 
event. Some newspapers ran headlines like "Nixon Announces 
Support for a Just Solution," while editorials expressed this common 
thought about his remarks:78 

75. E.g. al-Muharrir, Beirut, top headline, October 17: "Sadat: American Support 
Does Not Frighten Us, All Its Interests Are In Our Lands, Not Israel;" 
Baghdad's al-Thaurrah, October 17, p. 1: "President Sadat Criticizes American 
Support For The Enemy; Beirut's al-Yawm: "We Will Continue to Fight 
Until Liberation." 

76. Remarks on October 17, Weekly Compilation of Presidential Documents, 
USGPO, October 22, 1973. 

77. E.g. Kuwayt's al-Siyasah, October 18, frontpaged a 3-column photo of Pres­
ident Nixon with the four foreign ministers, and banner headlined President 
Nixon's statement on p. 8; Jiddah's al-Madlnah ran it as the second biggest 
story October 18 under a headline "Nixon Assures Arab Ministers the Settle­
ment Must Be Peaceful, Just and Honorable," and included the full text of the 
President's remarks plus Saudi Minister Saqqaf's tribute to Secretary Kissinger 
who had settled the Vietnam war and "probably can play a role in the settle­
ment of the Mideast problem." Moroccan media reflected public satisfaction with 
the visit by suspending editorials critical of US policy, temporarily. 

78. Headline from al-Nahar, Beirut, October 18, editorial from Tunisia's al-Amal, 
October 18. Similar headlines and news coverage appeared elsewhere, e.g. 

27 



We welcome this healthy attitude shown by the US president, 
hoping it will be followed as soon as possible by effective action 
for putting an end to the Israeli aggression. 

Thus, although the United States had, since the beginning of the 
war, made a major effort through quiet diplomatic channels to 
"crystallize a consensus" and bring about a ceasefire, this effort was 
just beginning to be noticed by the Arabs. It was ignored partly 
because the initial US ceasefire appeal asked a return to the status 
quo ante bellum, which later gave way to a ceasefire in place that 
was more to the Arabs' liking. It was also because the US diplomatic 
effort, unlike the military, was not visible. This began to change 
when President Nixon met with Arab representatives. Most im­
portant was the emergence at this time of an idea stressed by Presi­
dent Sadat and reinforced by the White House meeting; as one 
headline put it: "Responsibility for Peace Placed on Nixon."79 This 
thought developed even more widespread credence in later weeks 
and months in the Arab world as Secretary Kissinger proved the 
sincerity of the American interest in helping settlement efforts as a 
mediator. On October 18th it was just beginning to be discussed, so 
not only the more radical Arab papers but even some Cairo ones 
downplayed the significance of the White House meeting/0 

By that date, Arab media were becoming preoccupied with two 
other aspects of American policy—arms and oil—which carried 

al-Ahram, Cairo and al-Dustur, Jordan, October 18. Al-Nahar carried a spe­
cial Washington byliner on p. 11 by Samir 'Atallah and Basim Mu'allam, and a 
4-column photo on p. 1. 

79. Beirut s al-Jandah, October 18. The Tunisian paper L'Action October 18 com­
mented: "The role the US should play to bring Israel back to reason is of fore­
most importance . . . The US president can, if he wants to, hasten the hour of 

"Sing the considerable influence of his country." 
The Middle East News Agency reported on October 19 that the meeting had 
been a failure (MENA Damascus 1314Z); even Cairo's al-Akhbar and at-

!£? St0ry 0nly brief 1"column treament. p. 1, on October 18. 
Ser M^t a t m"6 8tre88ed the °nly ne«ative "Nixon Announces 
frh:LMrrag1Arab,M:rterS' We Differ 0n Means To A Settlement; 
to discredit Saudi°Arabisn media USed ** °CCasi°r 

80. 

28 



negative implications: events and news stories in these two areas 
fed Arab media with evidence of a growing Arab-American con­
frontation, overshadowing the moderating factors noted above. 

Resupply Stories 

Starting from the fourth day of the war, October 9th, Arab media 
had featured reports—most of them false—of US military support 
for Israel. Then, starting on the 18th, after the American resupply 
airlift to Israel had in fact begun, these stories increased. Although 
State Department spokesmen as usual refused to comment on details 
of arms arrangements, information did come out of the Pentagon, 
officially and unofficially, on the nature and magnitude of the Ameri­
can airlift. Official statements were rather terse,81 and the bulk of the 
information was obtained by a resourceful Washington press corps 
from bureaucrats who probably thought publicity for the efficient 
American airlift to Israel might help ease the Pentagon's budget 
through Congress. But Arab editors knew nothing about these 
domestic political factors, and as before, they tended to believe, 
probably quite incorrectly, that the steady flow of information about 
the airlift was a deliberate leak by the government and aimed at the 
Arab world. As Cairo Radio said on the 19th, both the United 
States and Israel had made a "deliberate effort during the past two 
days to talk a lot about the quality and quantity of weapons" going 
to Israel in order to "frighten" Egypt and Syria. It added:82 

The Egyptian and Syrian peoples have become completely im­
mune to the psychological warfare manifested in threatening or 
intimidating them with US weapons. 

The reports coming out of Washington had high credibility and 
Arab media featured them, often omitting the American rationale of 

81. E.g. statements by Defense Secretary Schlesinger, October 18 and 26 (DOD 
News Release October 18, 1973, State Department Press Release, November 
19, 1973). 

82. Cairo Radio commentary, at 1630Z, October 19; Voice of the Arabs broadcast 
same day, 1530Z, criticized VOA and BBC "lies" about the situation. 

29 

l 



the necessity to maintain the arms balance.83 There were a few 
editorials from radical commentators attacking US arms policy, 
such as the one which said:84 

Now that America is pouring huge quantities of military supplies 
into Israel, an altogether new situation arises of which we must 
take full notice . . . When we give battle to Israel, we give battle 
to America as well, and we will confront, if not American regular 
forces, then American arms, rockets, aircraft and volunteers. 

But most of the impact on Arab opinion was through news reports 
alone, and it was for this reason that Arab editors and governments 
friendlier to the United States tended to downplay such news stories 
as much as possible.85 

The especially sensitive question of American personnel helping 
the Israelis came up again, and it was here that some radical editors 
distorted news items to make them appear worse than they were. 
Washington news reports that American non-combat technicians 
were accompanying the airlift to help with deliveries became, in 
some Arab media, deployment of "intelligence specialists," "pilots 
and radio jamming experts," or simply "non-volunteer forces,"88 

and Washington's explanations were ignored. 

83. Baghdad s al-Jumhuriyyah, October 19, said editorially American "imperial­
ists were deliberately advertising their arms deliveries for psychological 
warfare. Baghdad Observer, October 18 and Voice of the Arabs same day, had 
similar commentaries. (Voice of Arabs at 1530Z.) News stories carried as 
many details as were available, plus speculation: e.g. Cairo's al-Ahram, 
October 18, p. 1. , al-Akhbar, October 19, p. 1; Kuwayt's Ra'i al-'Amm, p. 11; 
Beirut s al-Nahar, October 18 top story, p. 1; Cairo Radio, October 17, 1800Z 
and Voice of Palestine, October 19, 0640Z. 

84. Al-Jumhuriyyah, Baghdad, October 19. Similar editorials appeared in 
Baghdad s al-Thaierah, October 18, Beirut's al-Sha'b, October 18, and on 
Tripoli Radio at 0030Z, October 20, and Voice of Palestine at 0640Z on October 

85. Saudi Arabian media totally ignored the resupply stories through October 22, 
and Jordanian media downplayed them, in both cases apparently on government 
i' ' j 111 > I . 

86. El-Moudjahid, Algiers, October 18; al-Liwa, Beirut. October 18; and Voice of 
Palestine, Algiers, at 1830Z, October 19, respectively. Even Egyptian papers, 
normally restrained, carried errors when the source was a Western news 
agency, e.g. al-Akhbar, October 18, p. 1 story quoting 1fP 

30 



Even Egyptian newspapers, which had been restrained during 
the war, carried such distortions when the source was a Western 
news agency. Then on October 19, when the Egyptian government 
declared that "foreign volunteers in the enemy ranks" would be 
treated as mercenaries and "treated accordingly," a Cairo paper 
explained that this warning was directed at the United States.87 

The Oil Weapon 
The actual use of Arab oil as a politcal weapon was the other big 

story which helped Arab media focus negative attention on the 
United States starting October 18th. Public demands for action 
against American interests grew to such an extent during the 
October 13-16 period that on Wednesday, the 17th, representatives 
of Arab oil producing states met in Kuwayt and agreed on oil produc­
tion cuts that were directed primarily at the United States. Presi­
dent Sadat's relatively moderate speech of the 16th did not prevent 
this action, nor had it intended to. Compared to what radicals such 
as Iraq were calling for, the decision was a moderate one. This 
meeting of the Organization of Arab Petroleum Exporting Countries 
(OAPEC) declared:88 

The war resulting from Israel's defiance of our legitimate rights, 
with the backing and support of the United States . . . prompts 
the Arabs [to reduce production by at least 5% monthly to] compel 
Israel to withdraw from our occupied lands and make the United 
States aware of the exorbitant price ... of its blind and un­
limited support for Israel. 

This announcement, and resulting actions taken by individual 
member states, provided material for major headlines and anti-
American commentaries throughout the Arab world. A typical front 
page headline on October 18th was: "Oil Weapon Enters the Battle," 

87. The consequence is that they would not be taken prisoner. All Cairo media on 
October 20 carried the official statement by Ahmad Anls, government spokes­
man, and al-Ahram printed the interpretation. 

88. OAPEC Ministerial Council statement, October 17, broadcast on Kuwayt 
Radio at 2000Z. 

31 



over a news story emphasizing that the decision was aimed at 
Washington, "in answer to the United States arming Israel."89 Saudi 
Arabia, whose American-owned ARAMCO was the biggest Arab oil 
producer and the biggest supplier of Arab oil to the US, an­
nounced on the 18th it would cut production by ten per cent as a warn­
ing to Washington for helping Israel, and if this failed it would 
completely stop oil exports to the United States. Saudi media 
amplified this announcement in their news coverage,90 and stressed 
in their commentaries that this policy proved the kingdom would 
"meet its commitments" and "devote all its resources" to the Arab 
struggle.91 

Other OAPEC states cut oil production five or ten per cent, and 
two—Libya and Abu Dhabi—announced on the 19th that they 
would ban all oil exports to America because production cuts were 
not enough.92 Iraqi media of course agreed,93 and a few radical 

89. Cairo's al-Akhbar, bylinder by Junaydi Khalaf-AUah, p. 1. Cairo's al-
Jumhuriyyah, Amman's al-Ra'i, Beirut's al-Nahdr and al-Anwar, all had 
similar stories the same day. 

90. Saudi newspapers, October 19, gave their banner headlines exclusively to the 
decision, e.g. al-Madinah's top headline: "The Kingdom Uses Its Efforts 
To Straighten Out America's Current Position And Its Military Assistance to 
Israel; The Kingdom Will Stop Exports of Oil To America If The Efforts Do Not 
Lead To Tangible Results." Saudi production in August 1973 was 8.3 million 
B/D, and exports to the US 0.6 m B/D. 

91. E.g. Riyadh Radio commentary of October 19 said the US would receive less 
oil because Israel was becoming "very obstinate, barbaric and arrogant be­
cause of all the support it is getting." Al-BUad editorial said "the decision . . . 
emphasizes that the kingdom always means what it says" and that the US 

no ®h0Uld have heeded PayPal's warning in his September Newsweek interview. 
92. Tripoli Radio commentary at 0030Z, October 20, called the Kuwayt Conference 

decisions "weak and disappointing" and the ministers "collectively failed to per­
form a duty dictated by the pan-Arabism of the battle," so Libya "acted on 
its own and banned exports to America. Only Iraq took this hard line with 
Libya. Abu Dhabi Radio at 1230Z, October 19, announced the ban "until the US 
changes its hostile attitude toward the Arab nation." 

Rnd,10KOCt,°o 6r 19' Hafi? al"Qabbam" feature at 1920Z; al-Jumhuriyyah 
nn,;°™ ' , ' 8a!d the decision w»s a result of "Arab reactionary 
pokey, and Tariq al-Sha'b on October 19 said it was "disgraceful." 

32 



commentators said the OAPEC decision had not gone far enough, 
pointedly blaming Saudi Arabia in editorials like this:94 

The oil kings have disappointed all hopes . . . [by] this feeble 
decision . . . Before American policy can be liberated from 
Israel, Saudi policy must be liberated from being a pawn of 
American interests. 

Most Arabs, particularly in oil producing countries, seemed to be­
lieve, however, that the production cut was indeed a serious step. 
Media throughout the area gave it considerable newsplay,95 and com­
mentators welcomed it because, as one put it:96 

[The actions ] embody the will of the Arab nation. . . This decision 
is a warning to the United States to abandon its pro-Israeli 
policy that opposes the just struggle of the Arabs to liberate 
Arab territory. 

Arab leaders in the 1967 war had broken diplomatic relations 
with th e United States in retaliation for alleged US participation 
in the war. That move had not achieved the desired result, and now 
that Arab oil states were more self confident about dealing with the 
West, they decided to try a new tactic aimed more directly at Ameri­
can economic interests. Nobody would definitely predict it would 

94. AI'Muharrir, Beirut, October 19. A second editorial in the paper said, "Arab 
oil ministers decided that Arab blood is cheaper than Arab oil." Cairo Radio at 
0615Z on O ctober 19 broadcast an al-Jumhiiriyyah editorial suggesting other 
ways to harm US interests, as did al-Fajr al-Jadld and al-Bayraq in Libya, 
October 18, and Beirut's al-Sha'b, October 18. 

95. E.g. on October 18 Kuwayt's al-Siyasah and Libya's al-Balagh gave the story 
top banner headlines; October 19 it was the no. 2 story in al-Balagh and Beirut s 
al-Nahar, and was p. 1 news in Tunisia's al-Amal, Jordan's al-Ra i. 

96. Voice of the Arabs commentary by Sabri Subayha at 1800Z on October 19 
similar to Jumhuriyyah editorial of October 19 and Ahrani editorial of October 
18 by Salah Muntasir. Tunisia's La Presse editorial predicted oil pressure 
would force the US to "change its attitude." Even cartoons carried the message 
of ofl bein g used to fight America, e.g. Kuwayt's al-Siyasah, October 18. an 
Beirut's al-Nahar, p. 12, October 19. 

33 

J 



work, and there was pressure from radical quarters to go further, but 
they took the step and watched for results. 

The $2.2 Billion Request for Israel 
On Friday, October 19th, as the Arabs were still debating whether 

oil production cuts were sufficient to affect US policy, President 
Nixon asked Congress to "authorize emergency security assistance 
of $2.2 billion for Israel." This request was larger than any 
previous one, and the President said it was to be mostly in the form 
of more attractive grant aid rather than the usual sales, and that $825 
million had already been spent during the war for Israeli arms. The 
President explained that the request resulted from the Soviet air­
lift threatening to upset the Middle East arms balance, and that not 
all of the $2.2 billion would be spent if the war ended soon.97 

He did not mention the oil embargo at all; in fact, US officials had 
treated the oil question in very low key all along, so as not to heat up 
the issue with unnecessary rhetoric,98 and it did not seem appropriate 
to bring up the embargo at this point. 

To the Arabs, however, the $2.2 billion request looked like open 
defiance of the OAPEC warning. As in the case of the resupply 
announcement at the beginning of the week, they did not accept the 
American explanation of a need for "balancing" the Soviet effort, or 
bolstering Israeli military strength, since Israel seemed able to de­
fend itself very well anyway. Arabs reacted angrily to the President's 
announcement, and even moderates felt compelled to act. Within 24 
hours, Riyadh Radio was carrying a royal decree announcing 
that:99 

9?" PTrldenJt Nuc?n's message to Congress, October 19, 1973, Weekly Compilation 
ot Presidential Documents, October 22, 1973, USGPO 

98. US spokesmen said several times, in response to newsmen's questions, that 
PrrerS. h3d "0t °ffidally threatened to cut off oil supplies. 

2018^1 onSof eyfoo!^!,ntS' 0ctober n< 13 and 16 (State Department cables 
d?d t0ber 13 and 16)- When the production cuts 
han 1th y rre "a matter of Some reKTet" but that the US could 
briefing) emergenCy (State Department transcript. October 18. McCloskey 

99. Riyadh Radio at 2005Z, October 20. 

34 



In view of the increasing US military support for Israel, the 
Kingdom of Saudi Arabia has decided to stop exporting oil to 
the United States because the latter has adopted this attitude. 

Five other Arab states followed the Saudi example the next day, 
ending all significant Arab oil shipments to the United States in 
response to the $2.2 billion arms request.100 At the same time, 
Bahrayn announced cancellation of its naval facilities agreement with 
the United States "as a result of the current American hostile stand 
against the Arab nation."101 

These actions were given top news space in media throughout 
the Arab world, and they revived some earlier editorial themes. 
Several commentators echoed Cairo's prestigious Voice of the Arabs, 
which said:102 

. . . pouring arms free of charge into Israel makes the United 
States the number one enemy of the Arabs. Israel is only a tool 
in its hands . . . The direct US role in it [ the war] necessitates 
the use of all weapons, including military, political and economic. 
American interests lie in the Arab homeland and not in Israel. 
Columnists again accused America of injustice, saying that by pro­

viding Israel with massive arms, "America has refused to submit to 
the voice of righteousness, justice and peace."103 The warnings to 
America had been clear, they said, but:104 

100. Abu Dhabi and Libya had been first and second on October 19, Saudi Arabia 
was third, followed on October 21 by Algeria, Kuwayt, Qatar, Bahrayn 
and Dubay; Oma n became no. 9 to embargo on October 25. They gave the US 
$2.2 billion arms requests as the reason. 

101. Press release issued by Bahrayn Council of Ministers, quoted by Riyadh Radio 
at 1900Z, O ctober 20, The US was given one year's notice. 

102. §alah Suwayfi commentary at 1130Z, October 20. An editorial in al-Bila ^ 
Jiddah, said the embargo was because of a "hostile attitude against our rights. 
Jiddah's al-Nadwah, October 20, attacked the US without mentioning it 
directly, in an editorial "The Enemies Of The Arabs. 

103. Vkaz, Jiddah, October 21. A similar editorial was published in al-Nahar, 
Beirut, October 20. ., 

104. Hilmi al-Buluk on Voice of the Arabs, Cairo at 1130Z, October 21. Similar com­
mentaries were carried in Amman's al-Dustur, October 21 and Ji as a 
Madinah, October 21. Beirut's Orient-Le Jour, October 20 and a 
Fattah Hilal on Cairo Radio same day said the US was defeating its own interests 
in the Middle E ast with the $2.2 billion request. 

35 



. . .  t h e  U n i t e d  S t a t e s  b e l i e v e d  o r  i m a g i n e d  t h a t  t h e  A r a b  s t a t e s  
were not serious in using oil in the battle . . . [and ] did not see 
the true significance of this [OAPEC] decision, believing it was a 
mere threat . . . This must explain President Nixon's re­
quest, . . . after the decision of the Arab states to reduce oil 
production, to allocate $2.2 billion to assist Israel militarily. . . . 
The US should know that the Arab states are capable of taking 
even greater measures against US interests . . . We are prepared 
to go all the way in opposing the US challenge. 

Iraq now announced that it had not even signed the OAPEC 
agreement because it did not go far enough, and Iraqi media (to­
gether with Libyan) continued to call for the total liquidation of 
American interests in the Arab world.105 Most Arabs, however, felt 
that the embargo on oil was sufficient, and they expressed satisfac­
tion that oil had finally been used as a political weapon.106 Although 
many Arabs were nervous about a confrontation with the United 
States, editorials expressed confidence that the embargo would 
work, for example:107 

The American citizen who is going to suffer from a shortage of 
oil for his car and household facilities will soon ask what he has to 
gain by supporting the Israelis in their war against the Arabs and 
in their refusal to implement UN resolutions. 

This optimism about the effectiveness of the oil "weapon" would 
grow in the following weeks and months. But during the next few 

105. Al-Tliau-rah and Baghdad Observer, October 21, and Baghdad Radio at 1818Z. 
October 21. Iraq's official news agency INA said Iraqis called for "total liquida­
tion of American economic interests" (Reuters RNR 12, October 22). Libya's 
T f ?o / d' 0ctober 20' in an article by Kamil Badr, "Oil, Money and The 
Total Confrontation With the Enemy," took a similar line. 
e 'LC°reI!UlrleS by A1Eiers Radio at 2000Z, October 20 and Tunisia's ol-
babah, October 22. 

107' IStW"s!:Mad'rMJ'' °Ct0ber 21- Al-An™r< Beirut, October 21, put it differ-
1,| erlca s ngers are now between Arab teeth which are biting down 

rrfy': Cairo'S al'A^r, October 19. said the embargo 
21 ran news tori ^ ° e US> whi'e al-Ahram and al-Akhbar on October 
21 ran news stones implying the embargo would work. 

36 



days, American and Soviet diplomatic and military moves captured 
the headlines and the thoughts of the Arab public. 

Superpower Ceasefire Effort, October 20-25 
On Saturday, October 20, Secretary Kissinger suddenly flew to 

Moscow, and the next day worked out with the Soviet Union a joint 
ceasefire agreement which American Ambassador John Scali pre­
sented immediately to the UN Security Council. Ambassador Scali 
declared that both superpowers would lend their good offices to 
facilitate a negotiated settlement.108 Arab media had, up to that 
point, paid very little attention to the statements that US officials 
had been making since the beginning of the war about American 
efforts at quiet diplomacy with all relevant parties including the 
Soviet Union.109 But the Kissinger trip and agreement threw a spot­
light on US mediation efforts, and Arab media gave this new develop­
ment top billing."0 

Arab reaction to it was ambivalent. On the one hand, the Arabs 
were becoming aware from battle reports that Israel was starting 
to gain the upper hand, even though there was some over-

108. Ambassador John Scali statement, Department of State Bulletin, November 12, 
1973. 

109. News reports of Secretary Kissinger's October 12 press conference, and the 
daily press briefings of his spokesman did in some media mention this, but not 
prominently, and there were no commentaries on these remarks. Nor did they 
highlight President Nixon's comment that the US "is trying to play a mediating 
rile" and "has b een actively engaged in efforts to contribute to a settlement 
(October 10 and 19 statements, Weekly Compilation of Presidential Docu­
ments, USGPO , October 15 and 22, 1973). Finally, on October 19, a few com­
mentators focused on the subject: al-Ahram chief editor Muhammad Haykal, 
for whom US-Soviet relations is of special interest, talked about the hot line 
in his column and frontpaged an "exclusive" report on US-Soviet contacts, 
Cairo's al-Akhbar mentioned briefly that Premier Kosygin had been in Cairo, 
Beirut's al-Nahdr editorialized that superpower agreements were still dif­
ficult; and Tunisia's VAction said the superpowers' attitude was ambiguous 
so far (article by "A.B.," "The Only Road to Peace.") 

uo- E.g. Jiddah's al-Madinah, October 21 and October 22, made the Moscow talks 
its no. 2 story and on October 23 all Saudi papers bannered the ceasefire in 
extra large type. Beirut's al-Nahdr followed the same pattern. Jordanian 
papers gav e the story third place, under oil embargo news, until October 23 
when they bannered it. 

37 



optimism in Arab media accounts, and they could see some ad­
vantages to a ceasefire at that point. Egypt's quick acceptance 
of the UN resolution strongly reinforced that idea, since Egypt 
had been leading the Arab war strategy. Also, many Arabs had for 
years been calling for direct American participation in settlement 
efforts since America was Israel's only major arms supplier. They 
also were encouraged by the participation of the Soviet Union 
which professed to look out for Arab interests. Finally, the US was 
now backing a ceasefire in place, which the Arabs saw as a gain, 
rather than a return to the 1967 lines, which they had regarded as 
a setback. On the other hand, however, there were latent suspi­
cions in the Arab world that a solution coming from "outside" would 
be against their interests. Recent events had reinforced the Arab 
conviction that America was so completely partial to Israel that it 
could not be helpful in finding a just settlement. 

Therefore, Arab reaction to the October 22nd ceasefire resolu­
tion and the American role in it was hesitant and confused, a 
mixture of hope, suspicion and doubt. Arab opinion and media com­
mentary, fairly unified in war, was beginning to diversify more 
over how to make peace. Egyptian media, following the Egyptian 
government's lead out of loyalty to the national interest and 
probably on direct instructions from the regime, generally sup­
ported the ceasefire agreement as soon as Egypt accepted it."1 

They showed, through news selection and commentaries, how the 
agreement was in harmony with President Sadat's war aims and 
Egyptian interests.112 And they stressed that US-Soviet sponsor­

111. Al-Ahram frontpaged a report on the trip October 21, saying "observers" con­
sider contacts a "prelude to a joint initiative," but giving no hint of support for 
that. Al-Akhbar on October 20 reported under a p. 1 headline "America Re­
fuses A Settlement Until Israel Readies Its Forces" and chief editor Ihsan 
Abd al-Quddus wrote that Moscow wanted an explicit agreement but Wash­
ington and Israel favored dangerously vague terms. Akhbdr, October 22, 
first edition, carried an editorial criticizing US active "participation" in the 
war, but the third edition, printed at dawn after the ceasefire agreement 
had been announced, gave it four banner headlines and dropped the anti-US 

, ,o f°r °ne praisin« the accomplishments of the Egyptian army. 
112. All Cairo papers, October 23, gave the ceasefire most of p. 1 and downplayed 

the continuing news of US arms deliveries to Israel. Al-Ahram also added a 

38 



ship meant a superpower commitment to help carry it out; as one 
Cairo daily put it:113 

The undertaking by the two superpowers of a special commitment 
regarding yesterday's Security Council resolution. . . is a position 
that neither the US nor Israel has ever before accepted. 

Elsewhere in the Arab world, commentators were not quite so 
sure about the agreement. A few welcomed it, but even pro-
Egyptian and pro-Soviet writers would only go so far as to say that 
President Sadat must know what he was doing.114 Strong criticism 
of the American role came from Iraqi and Libyan writers. Libyan 
commentators called it a "plot hatched in the dark by the major 
powers against the desire of the Arab masses."115 In Iraq, which 
had close ties with the Soviet Union, the media downplayed the 
ceasefire agreement while continuing to call for the elimination of 
US interests in the Middle East."" A few other radical editorials 

special report by its Political and Strategic Center saying the agreement 
embodied the principles of President Sadat's October 16 speech and this was the 
best time for a ceasefire. Akhbar's Musa Sabri praised Arab military heroes who 
had "saved the UN charter" from "Israel's aggressive inclination and US 
support." 

113. Al-Ahram editorial of October 23, and Mahmud Sharaf commentary on Cairo 
Radio at 1230Z on October 23. 

114. E.g. Beirut's al-Anwar and al-Sha'b, October 23, exemplified the latter 
category. Positive editorials appeared in Beirut's al-Nahar and Tunisia s La 
Presse on October 23, and in al-Dust fir, October 22, which said the oil embargo 
and Watergate must have helped bring about the ceasefire. 

115. Tripoli Radio at 0100Z, 1230Z and 2130Z, October 22. The press downplayed 
the news, e.g. al-Balagh, October 21 gave it only 1 column on p. 1, October 22 
ignored it, October 23 finally gave it top space, and October 24 banner on p. 2 
said "Arab Masses Denounce Decision on Cease-Fire" referring to a popular 
rally in Baida; another headline, "Any Agreement Between America and 
Russia Will Not Be In Our Interests" appeared to be over a news story but was 
really an unsigned editorial. 

116. Headlines in the Baghdad Observer and al-Thawrah, October 23, stressed the re­
jection of the ceasefire by Palestinian leaders, but "Egypt And The Enemy 
Agree." Baghdad Radio," October 21, at 1818Z attacked ceasefire plans. A 
typical al-Thawrah banner headline on the 24th was: "Arab Popular Denuncia­
tion of Security Council Decision," and the official news agency INA ran a story 
October 24 quoting "informed sources" in Beirut that the CIA was defending 
the ceasefire resolution. 

39 



were openly negative, expressing the "disappointment of the Arab 
public" which had "wanted to continue fighting whatever its 
results.'"17 But many of the radical writers were silent, caught 
in a period of uncertainty because not just the US and Israel but 
also Egypt and the Soviet Union were involved in the ceasefire 
effort.118 

The most common reaction in the Arab world, as expressed in the 
media, was a skeptical wait and see attitude. Editorials expressed 
doubt about the good intentions of both Washington and Moscow, 
and their ability to reconcile the widely divergent Arab and 
Israeli views. They also suspected that the ceasefire might turn out 
to be just a "breathing space" for Israel to prepare for a new military 
thrust.119 One put the widespread concern this way:120 

Is the Security Council resolution a trap for the Arab cause? . . . 
Have the Arab states been given sufficient guarantees from the 
two superpowers that they will force Israel to withdraw? 

Diversities in Arab views of the situation then intensified 
as events rapidly unfolded, from October 22 to 25. First, fighting 
continued past the ceasefire deadline of the 22nd set by the UN 
resolution. It is not clear who violated the ceasefire first, and each 

117. Beirut's al-Bayraq October 23 editorial. INA reported from Beirut on October 
23 that demonstrators marched in the streets there against the agreement, a 
fact most Beirut papers thought too unimportant to print. Beirut's pro-
communist al-Nida on October 24 printed a Hanna §alih editorial calling for 
attacks on US interests. 

118. E.g. al-Mutiarnr, Beirut, which is close to the fida'iyin and usually vocal 
on such subjects, was silent October 23, editorially. 

119. Kuwayt's al-Siyasah, Jordan's al-Dustur and at-Reft, October 23, expressed 
fears about a breathing space; El-Moudjahid, Algiers, October 22, expressed 
doubt about superpower mediating abilities; and doubt about superpower 
intentions was articulated by Beirut's al-Safa and Orient-Le Jour, Kuwayt's 
Daily News and KuwaU Times, and Tunisia's al-Sabah, October 23. Beirut's 
al-Hayat, October 23, opined that Syrian hesitation to accept the ceasefire 
was due to mistrust of Russia, while Algiers' Voice of Palestine at 1830Z on 
October 22 said US imperialism has concocted an anti-Arab agreement. 

120. Morocco's al-'Alam, October 23. The other Moroccan pro-Istiqlal paper, 
L'Opimon, on the same day printed a similar editorial, "Arrangements 
Which Arrange Nothing." 

40 



side accused the other,121 but it was clear that Israel made the great­
est gains, cutting off Suez City and the Egyptian Third Army. 
That fact reinforced Arab suspicion about the ceasefire itself. 
Israeli forces had been gaining momentum and probably would 
have achieved as much had there been no ceasefire. But the Arabs 
tended to believe, as one editorial put it, that Israel gained "with 
maneuvers and treachery what it had not been able to achieve with 
direct fighting."122 And because the United States, Israel's major 
ally, had sponsored the ceasefire, several commentators concluded 
that these Israeli gains had been made with specific American 
collusion. 

One version of this accusation, advanced by Egypt's most 
prominent editor, was that American reconnaissance aircraft had 
gathered intelligence for Israel to help it violate the cease­
fire.123 Whether or not the collusion allegation was believed, most 
Arabs thought that the United States as a cosponsor of the UN 
resolution had some responsibility for maintaining the ceasefire and 
should not have allowed Israel to gain ground after the deadline. 
American officials did call for adherence to the ceasefire line—in 
effect asking Israel to withdraw to it—and declared that the US 
government had been "in active and serious consultation with 
Israel to impress upon it the urgency of absolute adherence to the 
Security Council's ceasefire resolution . . . We have done our part to 
carry out our part of the agreement . . . but it cannot be done by 

121. Bernard and Marvin Kalb, op.cit., p. 487, say Israel reacted to the Egyptian 
violation, but US officials refused to take sides in that argument. Maps of the 
area are available in Rayyes and Nahas, op.cit., appendix; the text of UNSC 
Res. 338, which called for a ceasefire in 12 hours, i.e. at 1652Z, is in the same 
book, p. 97. 

122. Amman's al-Dustiir, October 25, quoted by Amman Radio at 0720Z the same 
day. 

123. Exceptional article in al-Ah ram, October 28, by chief editor Muhammad Haykal, 
the idea also appeared on the inside pages of the Amman press October 27. 
Beirut's al-Nahar published on p. 11, October 24, a report by Basim Mu allam 
which implies US-Israeli collusion, and Beirut's pro-Cairo daily al-Yawn the 
next day charged US-Israeli collusion on this matter. Tunisia s al-Sabdh 
October 25, said Israel's moves were all "dependent on the US flow of arms 
and that the Israeli plan had been "supported and approved by the US. 

41 



snapping our fingers."124 The Arabs, however, were not convinced 
that Washington had tried hard enough to restrain Israel. They as­
sumed that Israel was so beholden to Washington for military sup­
port that it would have to follow any US orders. As one commentator 
typical of many put it:125 

America is responsible from first to last for Israel's actions, which 
are trying to push the situation to a terrible explosion. Washington 
now has two options: either it hastens the explosion or it hastens 
the return of Israel to its own house. 

The issue of the ceasefire violation was a particularly delicate 
one in Egypt and Syria, the main belligerents, who had, by October 
23rd, accepted the ceasefire resolution. Egyptian media reflected 
the same concerns as elsewhere in the Arab world, although 
the tone of news and commentaries was clearly more optimistic. 
Syria, whose regime was supposedly more radical, was clearly in a 
quandary, and Syrian media reflected this by printing battle 
news and refraining from all editorials on the ceasefire.126 

In Iraq and Libya, where the governments openly opposed the 
ceasefire, media continued to attack it strongly.127 Radical writers 

124. US Ambassador John Scali, speaking to the UN Security Council October 24, 
Department of State Bulletin, November 12, 1973. 

125. Beirut's al-Anivar, October 25. Other editorials expressing deep skepticism ap­
peared, for example: in Cairo's al-Akhbar, October 24, al-Ahrdm, October 28 
(Muhammad Zaki 'Abd al-Qadir and Anis Man§ur articles), Tunisia's L]Action 
and al-Sabah, October 25, Beirut's al-Nahar and al-Anivar, October 25, 
Amman'sal-fhislur, and Beirut'sal-Hayat and Orient-Le Jour emphasized US 
responsibility for making the ceasefire work. Tunisia's al-Sabah, October 24, 
said the agreement was too ambiguous to be effective. 

126. MENA Damascus report, October 25, 0820Z. 
127. Baghdad Radio at 0520Z on October 25 broadcast an al-Thawrah editorial 

"Not Like This Brothers and Friends" blaming Moscow for lack of consulta­
tion. Al-Thawrah, October 26, published a p. 2 article by Hasan al-Khashif, 
"Did The Arabs Use All Of Their Forces?" saying victory had been possible 
so a ceasefire was premature. Tripoli Radio in a commentary at 1230Z on 
October 28 called the ceasefire "another trick" of advantage to Israel. Al-Balagh, 
October 25, gave a red banner headline to "American Plot Emerges Clearly" 
which attacked the "Washington-Moscow conspiracy," and Tripoli Radio the 
same day at 2100Z attacked the "new chapter in the US-Soviet plot" against 
the Arabs. 

42 



elsewhere, confused by Soviet sponsorship of an arrangement that 
was turning out badly, did not attack the ceasefire directly but 
restricted themselves to general attacks on United States policy.12" 
Clearly there was a malaise and unhappiness with developments 
throughout the Arab world. 

Climax of the Crisis 
The UN Security Council passed a new US-Soviet ceasefire resolu­

tion on October 24, but since the Egyptian Third Army was still 
cut off and the battlefield situation shaky, President S&dat asked the 
two superpowers to send forces to police it. The United States 
quickly rejected this suggestion, saying the dispatch of American 
and Soviet forces to the Middle East would not be "helpful in 
creating conditions of peace."129 Then in the early hours of the 25th, 
Washington suddenly called a global alert of US military forces. 
Secretary Kissinger in a press conference that day made it clear that 
the alert was a warning to Moscow, which seemed to be preparing a 
unilateral move into the Middle East that the United States strongly 
opposed.130 

The Arabs recognized the American alert as a very serious step 
possibly affecting them; it evoked awe and some fear throughout 
the Arab world. Arab media generally showed their concern by giv­
ing the alert their biggest headlines October 26th and printing the 
story in full, giving extensive quotes from Kissinger's press confer­
ence.131 This straight and complete news coverage implied ac­

128. Beirut's al-MuJfarrir, October 24. in an editorial "American Illusion" and the 
war was against America, not Israel, and called for further "struggles against 
the US. Beirut's pro-Communist al-Nidd, October 24, is another example. On 
October 25 al-Mutiarrir bannered "Arab Nation Wants to Fight" but did not 
openly reject the ceasefire, only called for action against the US. as did the 
pro-Moscow al-Sha'b. Algiers Voice of Palestine, however, on October 30 
editorially opposed the US "peace plan" in an 1830Z broadcast 

129. Ambassador John Scali statement at UN Security Council, October 24. Depart­
ment of State Bulletin, November 12, 1973. 

130. Kissinger press conference, October 25, State Department Press Release No. 
390, October 25. 

131. E.g. Beirut's al-Haydt top banner headline, al-Nahdr no. 1 st ory, Cairo's al-
Ahram and al-Jumhuriyyah banner headlines. Amman'saZ-DusfMr editorial on 
October 26 emphasized the world danger involved. Algiers Radio at 2000Z, 

43 



ceptance, generally, of the American explanation. Only a few 
columnists expressed doubt, saying that President Nixon had called 
the alert only to distract attention from his Watergate problems;132 

and only Egyptian media questioned the American claim that there 
were signs of a possible Soviet military move into the Middle East, 
saying the US alert was "no more than a pretext used by the US 
Government for staging a full-scale show of military support for 
Israel's war against the Arab states."133 

The more common public reaction was a sense of awe that, as 
one banner headline said, "World Nuclear Confrontation Caused by 
Mideast War."134 The Arabs recognized this as a major turning 
point. They saw that their "local" conflict finally had threatened to 
involve the superpowers directly in a world conflict, and a few hours 
after the American alert they saw that the superpowers had come 
together again to sponsor one more UN ceasefire resolution. 
This resolution did end the war. President Sadat explained that 
he accepted it because he could not fight the United States, which 
was helping Israel with a massive resupply, but Egypt's leading 
columnist indicated there was also concern about the international 
aspects of the conflict too. Egypt, he said, was "facing a coordinated 
move by the two superpowers . . . making their first move in an 
age of detente."135 

October 25, reported great "anxiety" in connection with US forces being put on 
alert. 

132. Editorials on October 26 in Tunisia's La Presse and Beirut's al-Anivar at­
tributed the alert to Watergate problems, as did Tripoli Radio at 0030Z and 
1530Z October 26 and 1230Z October 28. 

133. Al-Akhbar, Cairo, October 26. Similar editorials appeared in Cairo's al-
Ahram, October 26, "Playing With Fire," and Tunisia's al-Sabah, October 31, 
and in an editorial by Egyptian chief editor Ihsan 'Abd al-Quddus in Akhba r a l-
Yaimn, October 27. Cairo's al-Jumhuriyyah, October 27, said the alert was 
"to give Israel another opportunity to achieve more gains on the battlefield," 
and on October 28 it gave a banner headline to the Moscow claim that "US 
Presented Outlandish Justification For Alert." The US claim was made by 
Secretaries Kissinger and Sehlesinger, October 13 and 26 press conferences. 

134. Al-Ahrdm, Cairo, banner headline, October 26. 
135. Muhammad Haykal editorial in al-Ahram, October 26. President Sadat's 

explanation was given top billing in Cairo media November 1. UN Security 
Council resolution 340 passed quickly on October 25, establishing a cease­
fire and a UN Emergency Force, excluding permanent members of the Council. 

44 



Signs of Change? 
Most significantly, the Arabs saw what some regarded as the 

beginning of a change for the better in US Middle East policy. 
Secretary Kissinger in his October 25th press conference had not 
only warned the Russians, he also said that,136 

from many points of view, the chances for peace are quite 
promising ... we have always stated that it must be peace with 
justice. [He repeated that the US sought to] make a major con­
tribution to removing the conditions that have produced four wars 
between Arabs and Israelis in the last 25 years . . . Our position 
is . . . that conditions that produced this war were clearly 
intolerable to the Arab nations. 

And President Nixon declared the next day:13' 

The outlook for peace is the best it has been in twenty years 
[and] we will use our influence with the nations in the area to 
expedite a settlement. 

The new element, added to statements that US officials had 
been repeating throughout the war, was the official optimism about 
the "chances for peace." Because of this optimism, following on 
the heels of a superpower confrontation and three weeks of war, 
the statements attracted a great deal of Arab attention. They were 
given unusually good newsplay in Arab media,136 and evoked positive 
comment from Arab editors, helping to dispel the initial negative 
impact of the ceasefire attempts and the worldwide alert. Com­
mentators in several Arab countries said they saw signs of a change 

136. Kissinger press conference, October 25, State Department Press Release No. 
OQQ O ctober 25. 

1*7 president Nixon press conference, October 26, Weekly Compilation of 
Presidential Documents, USGPO, October 29, 1973. 
F a al-Ahram, Cairo, October 27, carried a full quote of President Nixon 

the Middle East and the feature page exceptionally included the full text of 
Kissinger's Thursday press conference. Al-Akhbar, Cairo, October 28, printed 
th^ full text of Nixon's press conference, and the Middle East portions of that 
were printed October 29 by al-Nahar, al-Jaridah and the Daily Star in 
Beirut, where nearly all papers gave it good p. 1 coverage. 

45 



in American policy; one Egyptian paper, for example, which had 
over the years been especially critical of Washington, said the 
Kissinger press conference:139 

. . . includes a new tune with regard to the current US attitude 
to the Mideast crisis. This tune is different from all US statements 
of the past six years. 

This was just the beginning of an Arab hope that the United 
States was going to play a role in the political process after the war 
which the Arabs would find helpful in restoring their "rights." It 
would develop, a few days later, into a bigger story as Arab media 
began to quote Israeli comments about US "pressure" on them— 
which the Arabs had been asking for all along. The Israeli newspaper 
Maariv on October 29th said "The United States is exerting strong 
pressure on Israel so that it will return to the October 22 lines," 
and quoted Israeli Chief of Staff Elazar as saying "Tel Aviv has 
started to pay for US military, diplomatic and political support. . . 
The United States is exerting pressure against Israel." This report 
was replayed in media throughout the Arab world, and welcomed 
as an indication that the US was becoming involved diplomatically 
and politically in the Arab-Israeli conflict, as well as militarily.140 

139. Al-Jumhuriyyah, October 28. The same paper a day earlier said the Kissinger 
statement that circumstances leading up to the October War should not con­
tinue marks a change in the US perspective. Amman's al-Dustur and al'Ra'i, 
October 29, were editorially hopeful because of President Nixon's words. 
Jordan'sa/-.Sa6d/i, October 26 editorial, emphasized Kissinger's readiness to use 
political influence to get the negotiations started. 

140. Cairo's al-Akhbar on October 30 quoted, on its foreign page, Israeli daily 
Maariv's report that Israeli Chief of Staff Elazar had said: "Tel Aviv has started 
to pay for US military, diplomatic and political support," and "US exerts 
pressure on Israel" and that the "presure provokes concern about our future." 
Al-Akhbar added that Maariv had commented "The US exerts strong pres­
sure on Israel so that it will return to the October 22 lines." Beirut's al-Arnal, 
October 30, headlined "Strong American Pressure On Israel to make It 
Withdraw To The October 22 Lines," and al-Nahdr, October 24, in a column by 
Basim Mu'allam said there were signs in Washington that the US was going to 
exert pressure on Israel. All Cairo papers, October 30, frontpaged similar 
reports. Possibly to balance this "good news" about Washington, Egyptian 
media began on October 30 to show the first signs of gratitude for Soviet help. 
Until then, they had totally ignored the presence of Soviet military advisors 

46 



The Arabs generally gave credit for any "change" in American 
policy to their achievements on the battlefield, and their use of the 
oil embargo against the United States; as one commentator said:141 

The statements made by Mr. Nixon and especially Mr. Kissinger 
are, on the whole, convincing . . . Something has apparently 
changed in Washington. This is due ... to the energy crisis. 

Arab media, however, did not reflect that the Arabs had completely 
given up their suspicions about US policy. They continued to report 
what Arabs saw as negative aspects of that policy, such as detailed 
stories about arms supplies, and some radical commentators con­
tinued to call for more anti-American actions.142 But the dominant 
mood, after the ceasefire, was hopeful:143 

America, which was and still is fighting for its vital interests in 
the Middle East because of its past and current hostile attitude 
towards the Arab peoples has discovered the right path. 

Secretary Kissinger's trip through the Arab world, which took 
place at the beginning of November, gave the Arabs additional 
encouragment that America was indeed committed to playing a help­
ful role in the area; his later "shuttle diplomacy" further rein­

and instructors in Egypt and made little mention of the Soviet airlift; 
editorials did not give the USSR any thanks for all this help until al-Ahram 
did so on October 30. 

141. Beirut's al-Safa, October 30, which added, "It has been some time since we have 
had before us such a clear, subtle and balanced presentation of American 
policy." 

142. E.g. in Cairo, al-Akhbar, October 28, frontpaged a report that 250 resupply 
planes had landed Saturday and al-Ahram criticized the arms shipments 
editorially; on the 24th al-Akhbar criticized the arms shipments and on the 
26th the Cairo press featured Egyptian spokesman Ashraf Ghorbal accusing 
the US of shipping arms directly into the Sinai Peninsula, part of occupied 
Egypt Cairo Radio at 1500Z, October 27, and Voice of the Arabs at 1800Z, 
October 30, said European differences with Washington "strengthened the grip 
of isolation around Israel and the US." 'Ali Hamdi al-Jammal in al-Ahram, 
October 28, said the same thing. Appeals for actions against US interests 
continued to come from Iraq, e.g. Baghdad Radio at 1130Z, October 30 and from 
pro-fida'iyin papers, like at-Muharrir, October 26. 

143. Tunisia's al-Sabah, November 1, 1973. 

47 



forced that idea. The dramatic conclusion to the fourth Arab-Israeli 
war, which brought in the United States as a leading diplomatic 
participant, was therefore the beginning of a change in the American 
image among Arabs. 

Conclusions 
What were Arab perceptions of American policy during the 

October 1973 war? Insofar as we can generalize, several aspects of 
"the Arab view" manifested themselves during the war, and could 
be seen reflected in Arab mass media. 

1. The Arabs saw the United States as having a strong pro-
Israeli bias that overrode other considerations, such as justice and 
good relations with the Arabs. For example, at the start of the war, 
Washington called for a ceasefire, withdrawal to the prewar lines, 
and urgent debate by the Security Council, because the US believed 
this course would be fair and just to both sides. But the Arabs 
saw these moves as biased in favor of Israel, because they came at a 
time when Arab forces had just recovered some of the territory 
Israel had occupied in the 1967 war, so that ceasefire and re­
turn meant abandonment of what they considered "legitimate" liber­
ation of "unjustly" held lands. The Arabs saw Israel and its friends, 
not themselves, as the real aggressors, and they agreed with Presi­
dent Sadat that the United States was opposing a just cause to 
protect Israel. 

2. During the war, the Arabs frequently showed their deep 
suspicion that the United States was trying to lie to, deceive, or 
connive against them. The American appeal for a ceasefire, the call 
for Security Council action, and the announcement that Moscow had 
begun an airlift, for example, were all seen by the Arabs as tricks 
and maneuvers that somehow would help Israel. Similarly, the false 
stories of US intervention with arms and men against the Arabs were 
widely believed, and US denials were discounted, although not with 
the vehemence of 1967 because of the military situation. After the 
US began its resupply, the details that leaked out of Washington 
(because of mostly domestic American reasons) were seen as part of a 
psychological warfare campaign deliberately aimed at the Arabs. 

48 



When the first ceasefire of October 22nd was agreed to and then 
broken, they suspected that Washington had contrived it as a way to 
help Israel gain more Arab territory by deception. These 
interpretations derived from the assumption that America has 
more control over events, over the media, and over Israel, than it 
really does, and derived from a deep-seated suspicion that there is 
more to events than meets the eye, and from a skepticism about 
what governments say. 

3. During the war, the Arabs tended to underestimate the 
importance to Americans of the US-Soviet relationship and detente, 
which were of primary consideration in Washington's eyes. Public 
statements by US officials, including the Secretary of State, clearly 
indicated American concern that, for the good of everyone, the 
superpowers should stay out of the war. The US government warned 
the USSR against continuing its airlift, and then partly in order to 
maintain the balance of power and the resulting international 
stability, the United States began its own major resupply effort 
and asked Congress for $2.2 billion for Israel. Later it rejected Presi­
dent Sadat's request for troops in order to avoid a superpower 
confrontation dangerous to the world, and it called an alert to signal 
its intentions clearly and prevent a superpower clash. But the Arabs, 
concerned parochially with their immediate local problem of dealing 
with Israel, saw all of these American moves as calculated only to 
help their Israeli enemy, not as part of the American global strategy 
focused primarily on the USSR and intended to prevent World War III. 

4. From the start, the US talked about its diplomatic role, but the 
Arabs generally ignored American mediation efforts until they be­
came quite visible and dramatic, apparently because the Arabs did 
not expect that the United States would mediate. Secretary of State 
Kissinger became directly and personally involved from the first 
day of the war in diplomatic attempts to reach a ceasefire and create 
conditions for a settlement, and US officials said so repeatedly. But 
the Arabs paid far more attention to the battlefield, where 
military forces were "creating facts." President Nixon's meeting 
with four Arab foreign ministers on the day after President 
Sadat's personal appeal to him, plus Dr. Kissinger's sudden trip to 

49 



Moscow resulting in a ceasefire agreement, and then finally the 
American alert and a new superpower agreement, all helped con­
vince the Arabs that American mediation was possible. Thus the 
Nixon and Kissinger statements of October 25 and 26 concerning a 
longterm settlement were listened to more intently than previous 
ones because the United States seemed to be going beyond the 
role of arms supplier and military protector and becoming politically 
involved. But this was just the germ of a new idea, which later 
developed as it stood the test and Dr. Kissinger demonstrated by 
his postwar personal diplomacy that the US intended to remain 
directly involved. The Arabs later attributed the change largely to 
their improved performance on the battlefield and to their use of 
the "oil weapon," but at the end of the war they were not yet 
confident these would work. 

5. During the war, the Arab view of American policy tended to 
fluctuate considerably with events, and included a changing mix of 
positive and negative elements. There were many cross currents, 
but the general trend was constantly up and down. The Arabs were 
preoccupied with "winning" the war and ignored America during the 
first few days of the conflict, then as stories of alleged US interven­
tion started circulating they became critical but not violently hostile 
because the war was still going well. The US resupply announce­
ment and what seemed to be President Nixon's threat to intervene 
made them angry, but President Sadat's moderate response, the 
White House meeting with foreign ministers and the OAPEC oil 
decision cooled this anger into a more calculated and controlled 
channel because they felt they were doing something that might 
still work. But the flood of details about the US resupply, and the 
news of the $2.2 billion request, made them very angry that America 
had ignored the OAPEC warning, and they supported an oil embargo. 
The sudden superpower agreement and alert, and the realization 
that their armies were really being pushed back, frightened and 
awed them, preparing most of them to accept the ceasefire when 
it came. 

6. Egypt's strong leadership was quite evident during the war, 
and it was Egypt's attitude toward the US more than anything else 

50 



that set the tone for most of the Arabs. President Sadat's 
speech, not President Asad's, attracted area-wide attention and 
helped moderate anti-American passions among the Arabs. Presi­
dent Sadat's acceptance of the American ceasefire was the essential 
political and psychological condition for it to work, and this helped 
dampen criticism of Washington and throw the radicals off balance. 
His focus of attention on American responsibility for promoting a 
longterm settlement helped pave the way for the subsequent Ameri­
can mediation effort. The public face of Arab unity, strong 
behind Sadat during the war, began to crack in the debates over 
use of the "oil weapon" and over ceasefire attempts, and this 
threatened to undermine Sadat's policy of appealing for American 
diplomatic assistance. But in the later postwar months, his gamble 
paid off, and most of the Arabs supported his efforts to involve the 
United States in a longterm settlement. 

President Sadat was able to assert psychological leadership during 
the war partly because Egypt had for years occupied this role, but 
also because he was perceived to be the author of the surprise attack 
and ceasefire which brought the Arabs some military gains. This 
leadership role was enhanced to some extent by Egypt's powerful 
radio station, news service and widely-read newspapers. It was 
clearly reflected in the way most of the Arab media handled the 
events of the war. 

51 



ABOUT THE AUTHOR 

Dr. William A. Rugh's educational background includes under­
graduate study at Oberlin College, where he received his B.A. de­
gree in 1958; he holds graduate degrees from The Johns Hopkins 
University, M.A., 1961, and Columbia University, Ph.D., 1967. In 
1964 he joined the United States Information Agency as Public 
Affairs Trainee, and in that same year was detailed to Beirut for 
Arabic language training. He was posted to Cairo in 1965, and sub­
sequently to Jiddah, where he served in several capacities, includ­
ing that of Assistant Public Affairs Officer, 1967 and 1968 and Public 
Affairs Officer, 1969-1970. In the latter year he returned to USIA 
in Washington, where he stayed until 1976. He left Washington as 
Deputy Assistant Director, for Near East and North Africa for 
Cairo, where he became Public Affairs Officer. 







DS 128.13 .U5R9 

RUGH, William A 
Arab perceptions... 

Date Due 

T 

DS 128.13 .U5R9 

RUArab^percaptions of American 
foreign policy during the 
October War. 

DATE D UE 
ROBROWER'S N AME 

T H E  M I D D L E  E A S T  I N S T I T U T E  
1761 N STREET, N.W. 

WASHINGTON, D.C. 20036 




